Re: Sekundové lepidlo a jedlá soda - bylo Super Glue and Baking soda

Evzen Horna ehorna na cmail.cz
Středa Říjen 26 22:56:45 CEST 2022

Dobrý večer,

v létě jsem u příležitosti nákupu vrtulí koupil na zkoušku i dvě
vteřinová lepidla.
KAVAN PRO řídké vteřinové lepidlo 20g (KAV9973) a
vteřinové lepidlo Power Fix řídké (5MA51001)
Až do dnes jsem je měl odložené ve sklepě, ale vzhledem k této diskuzi
jsem je vyzkoušel.
Tomu od Kavana asi moc netěsnil uzávěr a už není až tak řídké, jak by
asi mělo být.
Zkoušel jsem lepit balzu, gumu, sodu i vatu. Reakce celkem pomalé. Díky
tomu, že je už hustší, hůř se vpije.
To stou sodou to nebyl žádný zázrak, ale možná to chtělo nechat déle
vytvrdnout. Ovšem modelářská guma 3x1mm slepená natupo praskla při
natažení mimo lepený spoj (2x ze dvou pokusů).
Ten PowerFix je řídký, reaguje velmi rychle, do zmačkané vaty nebo
papírového ubrousku stočeného do knotu vsakuje dobře a při dostatečném
množství lepidla se to velmi zahřívá až se z toho kouří. Po chvíli to
celé slušně ztvrdne. I s tou sodou je to celkem tvrdé. Zkoušel jsem dát
smotek vaty mezi dva kousky balzy (jen natupo) a zakápnout. Drželo to
velmi dobře.
Oběma lepidly šel slepit i polystyren. Zkoušel jsem izolační pod
plovoucí podlahy (hladké stěny).
Zkoušel jsem i volně ponechat kapku na povrchu. Kavan jej naleptává
celkem málo, PowerFix o něco více. Při pokusu o odsátí knotem z
papírového ubrousku se vlivem vzniklé reakce a asi vývinu tepla proces
značně urychlil.
PowerFix (49Kč za 20g) rozhodně nezklamal a funguje podobně, jak jsem
včera popisoval to staré lepidlo.
Tak si říkám, zda výrobci u těch běžných hobby lepidel záměrně tu reakci
nějak nebrzdí, protože lepidlo omylem vylité někde do hromady vhodného
materiálu, může být velmi nebezpečné, jak popisuje pan Kutina.

Jak jsem včera zmiňoval lepidla od HVP modell, tak mají i slušné balení :-)
https://eshop.hvp-modell.cz/Ridke-500g-d447.htm

EH