Re: Doporučte VHF a UHF tranzistory a diody, SMD i THT

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Říjen 8 23:42:54 CEST 2022

Jedna taková stanice, domeček se zahradou a na ní stožáry s
logaritmicko-periodickými anténami, je asi 3,6 km daleko, za dvěma kopci.

Známému na druhém konci Prahy se stalo, že si postavil audio zesilovač a
jeden kanál trochu víc šuměl + topil. Zanedlouho přijelo zaměřovací auto
a oznámili mu, že něco v jeho baráku ruší nějaký dost důležitý systém na
letišti Kbely:-) Pustil je dovnitř, našli že to dělá zesilovač a kabelem
k repráku vysílá řádově 10W na KV. Ukázal schéma, poradili něco ve stylu
"sem kondík 10n", šum zmizel, rušení taky. Spokojenost na obou stranách:-)

Jinak mě celkem překvapilo, že není problém si najít moderní součástky i
s podrobnými app noty na celý vysílač s výkonem v řádu stovek W, je
jedno, zda DV, SV, ... UHF. Akorát tranzistor do oscilátoru je potřeba
odkoukat z čínského modulku, protože na něj nejsou vyhledávací kritéria
a ten kdo vypadá že by poradil, tak neporadí.

Takže celkově nic nebrání "páchat trestnou činnost velkého rozsahu", ale
není možné udělat neškodný, i když teoreticky nelegální, experiment s
dětmi, za použití moderních součástek:-)

No nic, objednal jsem ty SS9018 v THT i SMD po 10 ks

A ty BFR92 zdá se nejsou moc obsolete, v TME maj skladem a stejně i
jejich větší bratříčky. Na lechérovo vedení se mi líbí BFR106 za 7 Kč, v
DS píšou IP3 power +31 dBm na 900 MHz. Vyběh na mě jako první, když jsem
dal hledat BFR v tranzistorech. Hezký je, že k těm BFR má Infineon i
spice modely a modely do dalších SW.

zkusím tedy udělat experiment s dětmi:
1. Povíme si něco o oscilátorech ...
2. Takhle se pracuje s LTspice ...
3. Koukněte na
https://www.designworldonline.com/design-vhf-class-amplifier-optimum-power-output/
4. Tady jsou spice modely
https://www.infineon.com/cms/en/product/rf/rf-transistor/high-linearity-rf-transistors/bfr106/?tab=~%27simulation_models#!designsupport
https://www.infineon.com/cms/en/product/rf/rf-transistor/low-noise-rf-transistors/bfr92p/?tab=~%27simulation_models#!designsupport
5. Zkuste doma navrhnout oscilátor s BFR92, se zesilovačem s BFR106
6. Zkusíme některé výtvory postavit

PH