Doručování čínských balíčků - nová zkušenost

Luboš Rückl lubos.ruckl na gmail.com
Středa Listopad 23 11:11:02 CET 2022

Chci se s vámi podělit o mojí poslední zkušenost. Snad někomu přijde vhod.
Před pár dny jsem dostal SMS od České pošty s výzvou na doplnění údajů.
Dost mě to překvapilo, neboť již několik let se mi to nestalo a neočekávám
žádnou zásilku, u které by se předpokládaly nějaké problémy. Díky
informacím z této konference jsem ale snadno dokázal spárovat správnou
zásilku s číslem, poskytnutým poštou a zjistil jsem, že se jedná o OLED
displej (cena $3,8 a poštovné $0,8).
Bohužel jsem včas neprovedl preventivní odvolání plné moci (dával jsem ji
před několika lety a teď jsem neočekával problémy) a tak jsem to samozřejmě
provedl až teď (aby se to už nemohlo opakovat v dalších případech).
Předpokládal jsem ale, že pro tento konkrétní případ je na odvolání plné
moci pozdě (v dalším textu ukáži, že není) a budu si tím muset projít s
poštou.
Proto jsem se dotázal, kolik si za tuto službu pošta účtuje (kdyby to bylo
více než cena zboží, zásilku bych odmítl). Jako odpověď jsem dostal tento
ceník: https://www.ceskaposta.cz/documents/10180/282453/celni-deklarace.pdf
,
ze kterého vyplývá (pokud jsem to správně pochopil), že v mém případě bych
neplatil nic!
Přesto jsem si chtěl vyzkoušet eCeP a vytvořit si celní prohlášení sám.
Bylo to celkem snadné (opět díky informacím, získaným zde na konferenci) a
po jeho úspěšném podání jsem o tom emailem informoval poštu 120.
Tady je její odpověď:
<začátek citátu>
Dobrý den,
pokud si podáte celní prohlášení přes aplikaci celní správy eCeP, pak již
nemusíte vkládat údaje do webového formuláře České pošty. Pozor, podané
celní prohlášení je platné 30 dní, poté je zrušeno Celním úřadem, je nutné
pohlídat kdy zásilka dorazí do ČR, jestli podané celní prohlášení již
nebylo zrušeno a popřípadě ho podat znovu.
Zásilka ještě nedorazila do ČR.
<konec citátu>

Z toho tedy soudím, že ze zastupování poštou jsem se vyvlékl, i když pro
tento případ ještě platila moje kdysi udělená plná moc na dobu neurčitou.
Ale pravděpodobně by se nic nestalo (cena 0 Kč v režimu IOSS), i kdyby se
to nepovedlo.

Jinak musím konstatovat, že poslední dobou se (alespoň v mém případě)
doručování čínských balíčků velmi zlepšilo (zrychlilo) a úplně zmizela
problémová trasovací čísla CZxxxxx. Nyní převládají trasovací čísla typu
OLxxxxxxxxxxF. Navíc téměř ve 100% případů následně dojde ke sloučení více
zásilek (Combined Delivery) a změně na trasovací číslo typu LFxxxxxxxxxxF,
které lze trasovat i aplikací České pošty Sledování zásilek.

--
Luboš Rückl