Dtest, zajimavy clanek - zivotni cyklus automobilu

Jiri Foldyna jiri.f na foldynovi.cz
Středa Květen 11 13:23:10 CEST 2022


Dne 11.5.2022 v 12:11 AZe napsal(a):
> Ano. Já takové sluníčkářské jalové články nečtu, je to škoda času.
> aze

Dobrý den,

já už taky ne. Už mi docela vadí sledovat, jak se všechny ekologické 
problémy redukují na hysterii okolo produkce CO2.

Jsem už celkem pamětník, a tak ekologické investice nepovažuji za úplně 
zbytečné vyhazování peněz; konkrétně u nás na Ostravsku se to oproti 70. 
a 80. letům změnilo k nepoznání. Jasně, výrazný podíl na tom má i 
restrukturalizace průmyslu, ale i přes to to považuji za dobře 
vynaložené prachy.

Ale současná hysterie okolo CO2 je podle mého názoru primárně určena ke 
snižování životní úrovně lidí zdražováním energie a zvyšování zisků 
výrobců protežovaných skupin produktů. Fascinuje mně hype, které je 
okolo tohoto fenoménu vytvářeno, ať už se jedná o dotace na výrobu tzv. 
nízkoemisních produktů nebo společenské jevy na to navázané (nejdřív 
greténi, pak Extinction Rebellion, teď smrtící polibek Green Dealu pro 
evropskou energetiku a související obory).

Aby bylo jasno, NETVRDÍM, že antropogenní produkce CO2 nemá ŽÁDNÝ vliv 
na globální klima. Jen mi přijde, že náklady na opatření, která se kvůli 
tomu prosazují, nejsou ani smykem ekvivalentní jejich přínosům.

Jen pro ilustraci:
1. Zvažuji použití fotovoltaického panelu(ů) pro napájení jezírkového 
čerpadla. Když jsem jezírko plánoval, byla fotovoltaika dražší, než 
očekávaná úspora. Teď se situace obrátila, a vzhledem k charakteru 
provozu čerpadla (březen-říjen) to vypadá, že by se to mohlo rentovat.
2. Pomalu plánuji auto na důchod. Opět vzhledem ke struktuře cen za 
energii zvažuji PHEV (na ježdění okolo komína elektrika dotovaná z 
fotovoltaiky, na delší cesty spalovací motor). Zatím mně v úvahách brzdí 
hlavně to, že Subaru (snad zatím) neprodává PHEV v Evropě.
Žádná z těchto úvah ovšem není motivovaná snahou minimalizovat uhlíkovou 
stopu.

Abych se vrátil k tématu, považuji za naprosto uhozené hodnotit auto 
podle toho, kolik jeho výroba, provoz a likvidace vyprodukuje CO2. To je 
úplně to poslední, co mně u auta zajímá - zajímají mně zejména jízdní 
vlastnosti, ekonomika provozu a pořizovací náklady, v tomto pořadí. 
Uhlíková stopa? Určitě míň, než jeho kundolapnost ((c) Quentin 
Tarantino, Kill Bill), a to je při mém věku co říct :-D

Omlouvám se za tu litanii, čekám a nemám co dělat :-)
jf


Další informace o konferenci Hw-list