Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Čtvrtek Březen 24 13:28:33 CET 2022


Já bych teda řek, že je to spíš naopak. Jsem-li např. daleko od osy 
dráhy, je velká oblast, kde směr ke mě je skoro kolmo k dráze, tedy se 
skoro neblíží ani nevzdaluje.

PH

Dne 24.03.2022 v 12:31 Tomáš Hamouz napsal(a):
> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra To je vyřešeno tím že 
> CERN je kousek od letiště a v dostačné vzdálenosti letadla lze tento 
> úhel zanedbat.
>
> Tomáš
>
>
>
> 	Dobře,
> Ale tak zjistíme jen okamžitou relativní rychlost letadla vůči anténě 
> SA. Abychom zjistili skutečnou rychlost letadla (vůči zemi) muselo by 
> to letadlo letět přímo k nám nebo od nás. Pokud ale letí mimo nás je 
> relativní rychlost vůči anténě jiná než je skutečná rychlost letadla. 
> Dokonce i když bude přelétat přímo nad námi bude se dopler při 
> přibližování a přeletu nad námi měnit.
> Nebo si to myslím úplně blbě a dělám ze sebe troubu ? :-).
>    Martin.
> Dne 24.03.2022 v 9:35 Daniel Valuch napsal(a):
> si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej 
> sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)
> Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da 
> vyuzit na nas prospech. Otazka bola "/Pomocou analyzatora spektra 
> odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve/." Na 
> obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna 
> informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to 
> pouzijeme?
> Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca 
> kolektivu :-)
> b.
>
>
> On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:
> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> V tom případě vznáším malou námitku, u původního obrázku chybí přepis 
> konverzace a tím pádem i informace který záznam patří kterému letadlu 
> a v které fázi přistání. Pochopil jsem to tak že z toho obrázku máme 
> rychlost určit sami.
> Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)
>
> Tomáš
>
>
>
>
>
> 	bingo!
>
> On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
> Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?
>
> M.
> On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:
>
> nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. 
> Okno ani internet netreba.
>
> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy 
> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>
>>
> j.
>
> *From:* Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> 
> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *balu
> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
> *To: *hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je 
> podstatna.
>
> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
> 121.77 vs 121.75
>
> Dodo
>
> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, 
> ktory sa da len tazko dosiahnut.
> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to 
> nejak takto:
> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
> ...
> ...
> ...
> ...
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>
>
> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>
>
> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom 
> okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v 
> tý době zrovna vysílal.
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>
> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje 
> radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v 
> lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom 
> istom lietadle.
>
> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>
>
>
>
> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
> No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence 
> odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit 
> rychlost letadla.
>
> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost 
> určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm 
> krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>
> Tak jinak:
> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f 
> změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá 
> letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>
> Jinak teda fakt nevim:-)
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi 
> ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa 
> podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo 
> vyriesit/obist/vyuzit
> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred 
> a za nie su
> -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, 
> alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
> - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
> - na meranie stacia dve vety od pilota
> nuz?
>
> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. 
> Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/
>
> Tomáš
>
> _______________________________________________ HW-list mailing list 
>  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz> Hw-list na list.hw.cz 
> <mailto:hw-list na list.hw.cz> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________ HW-list mailing list 
>  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz> Hw-list na list.hw.cz 
> <mailto:hw-list na list.hw.cz> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> bingo!
>
> On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
> Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?
>
> M.
> On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:
> nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. 
> Okno ani internet netreba.
>
> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy 
> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>
>>
> j.
>
> *From:* Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> 
> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *balu
> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
> *To: *hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je 
> podstatna.
>
> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
> 121.77 vs 121.75
>
> Dodo
>
> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, 
> ktory sa da len tazko dosiahnut.
> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to 
> nejak takto:
> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
> ...
> ...
> ...
> ...
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>
>
> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>
>
> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom 
> okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v 
> tý době zrovna vysílal.
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>
> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje 
> radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v 
> lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom 
> istom lietadle.
>
> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>
>
>
>
> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
> No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence 
> odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit 
> rychlost letadla.
>
> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost 
> určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm 
> krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>
> Tak jinak:
> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f 
> změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá 
> letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>
> Jinak teda fakt nevim:-)
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi 
> ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa 
> podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo 
> vyriesit/obist/vyuzit
> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred 
> a za nie su
> -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, 
> alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
> - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
> - na meranie stacia dve vety od pilota
> nuz?
>
> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. 
> Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/
>
> Tomáš
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
> Hw-list na list.hw.cz <mailto:hw-list na list.hw.cz>
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> 	Bez virů. www.avast.com 
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient> 
>
>
> Dobře,
> Ale tak zjistíme jen okamžitou relativní rychlost letadla vůči anténě 
> SA. Abychom zjistili skutečnou rychlost letadla (vůči zemi) muselo by 
> to letadlo letět přímo k nám nebo od nás. Pokud ale letí mimo nás je 
> relativní rychlost vůči anténě jiná než je skutečná rychlost letadla. 
> Dokonce i když bude přelétat přímo nad námi bude se dopler při 
> přibližování a přeletu nad námi měnit.
> Nebo si to myslím úplně blbě a dělám ze sebe troubu ? :-).
>    Martin.
> Dne 24.03.2022 v 9:35 Daniel Valuch napsal(a):
> si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej 
> sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)
> Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da 
> vyuzit na nas prospech. Otazka bola "/Pomocou analyzatora spektra 
> odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve/." Na 
> obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna 
> informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to 
> pouzijeme?
> Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca 
> kolektivu :-)
> b.
>
>
> On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:
> V tom případě vznáším malou námitku, u původního obrázku chybí přepis 
> konverzace a tím pádem i informace který záznam patří kterému letadlu 
> a v které fázi přistání. Pochopil jsem to tak že z toho obrázku máme 
> rychlost určit sami.
> Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)
>
> Tomáš
>
>
>
>
>
> 	bingo!
>
> On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
> Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?
>
> M.
> On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:
>
> nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. 
> Okno ani internet netreba.
>
> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy 
> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>
>>
> j.
>
> *From:* Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> 
> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *balu
> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
> *To: *hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je 
> podstatna.
>
> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
> 121.77 vs 121.75
>
> Dodo
>
> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, 
> ktory sa da len tazko dosiahnut.
> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to 
> nejak takto:
> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
> ...
> ...
> ...
> ...
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>
>
> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>
>
> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom 
> okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v 
> tý době zrovna vysílal.
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>
> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje 
> radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v 
> lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom 
> istom lietadle.
>
> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>
>
>
>
> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
> No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence 
> odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit 
> rychlost letadla.
>
> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost 
> určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm 
> krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>
> Tak jinak:
> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f 
> změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá 
> letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>
> Jinak teda fakt nevim:-)
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi 
> ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa 
> podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo 
> vyriesit/obist/vyuzit
> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred 
> a za nie su
> -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, 
> alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
> - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
> - na meranie stacia dve vety od pilota
> nuz?
>
> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. 
> Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/
>
> Tomáš
>
> _______________________________________________ HW-list mailing list 
>  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz> Hw-list na list.hw.cz 
> <mailto:hw-list na list.hw.cz> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________ HW-list mailing list 
>  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz> Hw-list na list.hw.cz 
> <mailto:hw-list na list.hw.cz> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> bingo!
>
> On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
> Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?
>
> M.
> On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:
> nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. 
> Okno ani internet netreba.
>
> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy 
> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>
>>
> j.
>
> *From:* Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> 
> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *balu
> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
> *To: *hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je 
> podstatna.
>
> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
> 121.77 vs 121.75
>
> Dodo
>
> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, 
> ktory sa da len tazko dosiahnut.
> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to 
> nejak takto:
> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
> ...
> ...
> ...
> ...
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>
>
> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>
>
> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom 
> okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v 
> tý době zrovna vysílal.
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>
> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje 
> radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v 
> lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom 
> istom lietadle.
>
> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>
>
>
>
> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
> No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence 
> odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit 
> rychlost letadla.
>
> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost 
> určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm 
> krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>
> Tak jinak:
> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f 
> změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá 
> letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>
> Jinak teda fakt nevim:-)
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi 
> ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa 
> podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo 
> vyriesit/obist/vyuzit
> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred 
> a za nie su
> -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, 
> alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
> - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
> - na meranie stacia dve vety od pilota
> nuz?
>
> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. 
> Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/
>
> Tomáš
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
> Hw-list na list.hw.cz <mailto:hw-list na list.hw.cz>
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> 	Bez virů. www.avast.com 
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient> 
>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20220324/3c6d68b4/attachment-0001.htm>


Další informace o konferenci Hw-list