Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra

Petr Zapadlo zapik na email.cz
Středa Březen 23 17:45:02 CET 2022


Pokud je to standardní AM, tak v tichu jde ven čistá nosná, další 
varinta je DSB - obě postraní pásma, ale bez nosné. Blbě se demoduluje, 
obnovená nosná musí být přesná.

A nebo SSB, jedno postranní pásmo.

Ale z historických souvislostí se domnívám, že  je použita nejméně 
účinná, ale nejjednodušší metoda - pravá AM.

Petr

Dne 23. 03. 22 v 17:25 Petr Labaj napsal(a):
> No a to je právě to, kde máme asi různé názory.
> Já si myslím, že by se nemělo vysílat nic.
> Podobně, jako se třeba u provozu A1 (morseovka) nosná v době pauzy 
> prostě vypne.
> Snad si to pamatuju dobře, ještě z vojny před 40 lety.
>
> PL
>
> *********************
>
> Dne 23.3.2022 v 17:19 Tomáš Hamouz napsal(a):
>> Vysílá se čistá nosná.
>>
>> Tomáš
>>
>>
>>> Ale to jistě. Samozřejmě že v podobném případě vyzve toho, s kým nemá
>>> problém, aby chvíli mlčel.
>>> A že má vysílačka PTT je samozřejmé. Jde ale o to, co se děje v době 
>>> kdy
>>> je PTT stisknuto, ale mluvčí je zticha.
>>> PL
>>> ********************
>>> Dne 23.3.2022 v 17:05 Tomáš Hamouz napsal(a):
>>>> Význam je hlavně v tom, že řídící na daném kmitočtu (věž) slyší že
>>>> "tam ještě někdo je" a ukočíruje si provoz tak, aby mu dal slovo. A
>>>> všimne si ho i při hustém provozu. Určitě se nesnaží rozumět více
>>>> lidem najednou ;-)
>>>>
>>>> K těm 100% - při provozu na jednom kmitočtu je nutné vysílač úplně
>>>> vypínat, přesněji, zapínat jen když potřebuje mluvit. Jinak by stačil
>>>> šum z vysílače aby totálně zahlušil přijímač.
>>>> Obsluha na to má buď tlačítko PTT (Push To Talk), případně vystém VOX
>>>> (Voice Operated Transmitter), kdy při promluvení sepne vysílání a s
>>>> nějakou prodlevou zase vypne. Pro moderní systém, kdy se anténa
>>>> přepíná elektronicky, může být přepínací doba opravdu minimální a
>>>> může to vypadat jako by vysílač běžel pořád (u modulací s potlačenou
>>>> nosnou).
>>>>
>>>> Tomáš
>>>>
>>>>
>>>>> Myslím, že těch scénářů, kdy se to hodí, může být víc.
>>>>> Bude to podobný rozdíl jako když spolu lidi mluví v jedné 
>>>>> místnosti, a
>>>>> když spolu mluví po telefonu.
>>>>> V té místnosti podvědomě slyším i ostatní (i když mluvím), lidi si 
>>>>> můžou
>>>>> skákat do řeči atd.
>>>>> Tady je asi priorita slyšet všechny, i když třeba ne nádherně 
>>>>> čistě, než
>>>>> někoho slyšet parádně ale někoho vůbec.
>>>>> Tou 100% modulací jsem myslel, že když nevytvářím zvuk, tak je nosná
>>>>> potlačená na nulu.
>>>>> Asi nepoužívám správnou terminologii, ale snad je poznat, co mám 
>>>>> na mysli.
>>>>> Jako v té místnosti - když zrovna nemluvím (a to i mezi slovy), tak
>>>>> nevytvářím žádný zvuk (žádnou nosnou).
>>>>> Na rozdíl od situace, kdy bych v pauzách mezi slovy dělal hmmmmm...
>>>>> PL
>>>>> ********************
>>>>> Dne 23.3.2022 v 16:33 Tomáš Hamouz napsal(a):
>>>>>> Na kanále je standardně klid, dokud nezačne někdo vysílat.
>>>>>>
>>>>>> Co myslíte tou 100% nodulací? U AM to znamená hloubku modulace 
>>>>>> nosné a
>>>>>> je samozřejmě snaha se co nejvíce této hodnotě přiblížit (ale
>>>>>> nepřemodulovat).
>>>>>>
>>>>>> Tím že se jedná o dusimplexni provoz na jednom kanále, tak 
>>>>>> samozřejmě
>>>>>> když vysílám nemohu nikoho slyšet, ale při příjmu mohu slyšet 
>>>>>> všechny
>>>>>> ostatní najednou.
>>>>>>
>>>>>> Tomáš
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>> Jak už tady zaznělo, na AM můžu slyšet i když někdo jiný mluví.
>>>>>>> To je u leteckého provozu, kde se může pokoušet komunikovat 
>>>>>>> někdo kdo má
>>>>>>> nějakou závadu, podstatné.
>>>>>>> Navíc piloti podvědomě poslouchají i další provoz, což někdy 
>>>>>>> může být
>>>>>>> varováním před mimořádnou událostí.
>>>>>>> Třeba pokud slyším někoho mluvit když mluvím já, tak je asi něco 
>>>>>>> špatně.
>>>>>>> Právě proto si nejsem jistý, jestli zde na AM jede nosná i bez 
>>>>>>> provozu.
>>>>>>> Jestli to nemá 100% modulaci.
>>>>>>> PL
>>>>>>> ********************
>>>>>>> Dne 23.3.2022 v 14:55 Jan Kuba napsal(a):
>>>>>>>> Ne, AM má bez modulace stále nosnou, třeba jen 30 procent, ale má.
>>>>>>>> Alespoň AM na středních vlnach a AIR..
>>>>>>>> AM bez nosné se říká DSB...
>>>>>>>> Mimochodem víte někdo hlavní důvod proč se stále v letecké 
>>>>>>>> komunikaci
>>>>>>>> používá am modulace?
>>>>>>>>
>>>>>>>> středa 23. března 2022 Petr Labaj <labaj na volny.cz> napsal(a):
>>>>>>>>
>>>>>>>>        Pokud po přistání ještě řeknou něco jako "tak jsme tu", 
>>>>>>>> tak se dá
>>>>>>>>        klidová frekvence změřit.
>>>>>>>>        Letecká komunikace myslím používá AM, mimo okamžik 
>>>>>>>> vysílání tam
>>>>>>>>        asi žádná nosná neběží.
>>>>>>>>
>>>>>>>>        PL
>>>>>>>>
>>>>>>>>        *********************
>>>>>>>>
>>>>>>>>        Dne 23.3.2022 v 13:45 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>>>>>>
>>>>>>>>            Identifikovat peak od letadla a zjistit o kolik se 
>>>>>>>> liší od
>>>>>>>>            klidové hodnoty, pak výpočet podle relativistického 
>>>>>>>> Dopplera.
>>>>>>>>
>>>>>>>>            Což by hezky fungovalo u signálu primárního radaru, 
>>>>>>>> pokud
>>>>>>>>            chytneme zdrojový i odražený, ale 118 MHz, to bude 
>>>>>>>> palubní
>>>>>>>>            radiostanice a u tý teda fakt nevím, jak zjistit 
>>>>>>>> skutečnou
>>>>>>>>            původní frekvenci s dostatečnou přesnotí.
>>>>>>>>
>>>>>>>>            Nebo, možná porovnat přímý signál s odraženým od 
>>>>>>>> vhodného
>>>>>>>>            statického objektu, který je od letadla opačným 
>>>>>>>> směrem než
>>>>>>>>            přijímač?
>>>>>>>>
>>>>>>>>            PH
>>>>>>>>
>>>>>>>>            Dne 23.03.2022 v 13:16 Daniel Valuch napsal(a):
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>                Zdravim osadenstvo,
>>>>>>>>
>>>>>>>>                robim pravidelne skolenie na temu Zaklady merani vo
>>>>>>>>                vysokofrekvencnych systemoch. Jedna z tem je 
>>>>>>>> pouzivanie
>>>>>>>>                analyzatora spektra. Vcera som mal velmi dobru 
>>>>>>>> skupinu,
>>>>>>>>                takze sme mohli urobit aj velmi pokrocile cvicenie:
>>>>>>>>                /Pomocou analyzatora spektra odmerajte rychlost 
>>>>>>>> lietadla
>>>>>>>>                pristavajuceho na letisku v Zeneve/.
>>>>>>>>
>>>>>>>>                V prilohe (dufam, ze prejde), zaznam obrazovky 
>>>>>>>> spektraku
>>>>>>>>                FSW-26 s datami, ktore su k tomu potrebne. 
>>>>>>>> Kvizova otazka
>>>>>>>>                - ako? :-)
>>>>>>>>
>>>>>>>>                b.
>>>>>>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list