Preco 99.985kHz?

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Sobota Březen 12 14:08:39 CET 2022

Tohle vysvětlení je pro mne přijatelné u krystalu v řádech MHz.
Jde velmi jednoduše na woobleru vidět, jak takový průběh u šutru je. U
krystalu 45MHz se liší sériová rezonance od paralelní cca o 60kHz .
http://radio.ok1cjb.cz/08_mereni/VNA_krystaly.html
Já to zkusil s krystalem 3,6 MHz a je to cca 5kHz.
U šutru 100kHz  musí být poměrně nižší - rozdíl tam nemůže být 15kHz ale
tak max do 1 kHz, spíš ještě mnohem méně.
To samozřejmě neznamená, že nejde krystal "rozladit" pomocí okolních prvků
a vhodného zapojení víc. Jen pak nepracuje v "optimálním" režimu,
tedy oscilátor není tak stabilní. Laicky řečeno, nevymáčknu z tohoho
krystalu maximální stabilitu, ovlivňuji ji okolními součástkami tím víc,
čím více ho "odeženuů z jeho základní
(sériové, nebo paralelní ) rezonance.

I když samozřejmě může jít o jiný typ výbrusu - pro nízké kmitočty se
používají tzv. "ladičkové" výbrusy a může tam být rozdíl i v mezích
ser/par. rezonance.
 Ale i tak obecně platí, že "rozladění" neboli rozdíl mezi sérovou a
paralelní rezonancí je v mezích přibližně  jedné tisíciny základního
kmitočtu krystalu.
To u toho 100kHz šutru je 100Hz  a ne 15kHz  .-(