Preco 99.985kHz?

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Pátek Březen 11 16:48:21 CET 2022

S pomocou Miroslava Pavelku (OK1DGI) je zahada 99.985 kHz krystalu
vyriesena, dakujem za sukromnu spravu.

Krystaly maju vzdy seriovu rezonanciu a paralelnu rezonanciu. Paralelna
rezonancia je vzdy na vyssej frekvencii ako seriova. Nalepka 99.985 kHz
na spominanom krystale udava frekvenciu seriovej rezonancie.

Seriova rezonancia je definovana prvkami motion capacitance a motion
inductance (ako sa to po nasom povie?). Vyuziva sa v narocnejsich
aplikaciach. Oscilator je ale zlozitejsi a tazsie sa doladuje
frekvencia, preto musi byt krystal uz od vyroby "dobry".

Paralelnu rezonanciu tvori induktivny charakter krystalu nad seriovou
rezonanciu a paralelna kapacita (platni, privodov, parazitna...).
Paralelna rezonancia sa lahsie prevadzkuje, ale oscilator je citlivy na
vonkajsie parazitne prvky. Tym, ze je viac citlivy sa citlivy aj lahsie
doladuje. Prebera ale vlastnosti menej stabilnych prvkov.

V prilohe je model, ktory som naplnil typickymi hodnotami pre tento druh
krystalu, celkom pekne demonstruje popisane efekty.

b.