FV - par postrehu ze skoleni

Neděle Červen 26 13:27:57 CEST 2022

Jo, ono to takhle vyjde levněji, než hotová FVE s dotací. Taky jsem
nadával, jak to ty firmy mají předražené. Ale když mi cca podobné
parametry nabízeli "na klíč" (po odečtení dotací) za cca 200000 s tím že
je to s projektem, montáží a revizí, že to bude připojené k síti a
nemusím nic přepínat, mě to přijde jako rozumná volba.

Ohledně té ekonomiky - opravdu záleží, jak se to počítá a s čím se to
porovnává. Když jsem stavěl, žena si vzala do hlavy, že nad schodama
bude takové blbé tmavé místo a že tam koupíme světlík se světlovodem.
Ten byl tehdy za 20 tisíc, k tomu montáž a problémy s tepelnou izolací.
Místo toho jsem koupil tehdy za 6000 Kč 100W CIS panel (poloviční výkon
proti křemíku, údajně výkon tolik neklesá při zatažené obloze) a že do
té chodby dám ledky bez regulace, aby to svítilo podle toho, jak svítí
venku. K tomu panelu jsem musel koupit za 4000 nerezové držáky, ale i
tak se to proti tomu světlíku vyplatilo :-) Na ty ledky nikdy nedošlo.
Dokud jsem měl na stavbě elektriku jen venku na sloupku, svítil jsem i
bez tahání šňůry. K panelu jsem si udělal MPPT měnič 70/12V, baterku
NiCd 12V 360 Ah a měnič 12/32V pro napájení osvětlení domu. Svítil mi na
to celý barák a energie jsem měl na rozdávání :-) Když mi pak odešel
měnič, sice jsem si zaletoval nový, ale nikdy jsem to už nespustil. Fakt
je to ptákovina, svícení má proti ostatním spotřebičům zanedbatelnou
spotřebu.
Takže uvažuju, že ten MPPT zase zprovozním, ale odvezu to k přítelkyni,
panel dám na plechovou boudu a budu s tím na podzim a na jaře tepelným
čerpadlem (starý mrazáček Calex) přitápět ve skleníku. Ty NiCd baterky
mají sice nejlepší léta dávno za sebou, ale na tohle ještě stačí.

Anděl