Re: Bludné proudy a LPG nádrž v zemi

Sobota Červen 25 00:14:46 CEST 2022

Asi tak. Co je střídavé, z hlediska koroze má zanedbatelný vliv. Ale i
tam kde bludné proudy nejsou, ke korozi železa v zemi dochází. Ochranné
nátěry jsou sice fajn, ale nejsou věčné a stačí jedna ďubka a za pár let
tam máte díru. Typicky plynovody, co jsou v zemi klidně i 50 let, mají
asfaltovou izolaci a ta je docela dobře porézní. Takže železo v zemi se
chrání katodicky. Pokud má proti zemi potenciál alespoň -0,85V, je proti
korozi chráněné. Neměří se to ale proti slunečníku :-) ale proti
referenční elektrodě Cu/CuSO4. Tedy měď obalená vrstvou CuSO4. Tady máte
popis.
https://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,19762.0.html
Pokud jsem doma potřeboval měřit potenciál a neměl jsem elektrodu, měď
jsem obalil hadrem nasáklým modrou skalicí. Nevím, jak je to přesné, ale
slyšel jsem, že se to dá měřit i přes květináč (bez glazury). Květináč s
ucpanou dírkou! se zahrábne do země, naleje se do něj roztok CuSO4 a do
něj se dá měděný drát.

Pro vytvoření potenciálu se dá použít buď galvanická anoda spojená s
chráněným předmětem, ta umí cca -1V (obdoba hořčíkové anody v bojleru),
nebo se do země zahrabe železná anoda a k ní se dává zdroj. Tohle je v
principu stanice katodové ochrany. Někam blízko chráněného zařízení se
zahrabe snímací elektroda Cu/CuSO4 a napětí zdroje se řídí tak, aby na
chráněném zařízení bylo -1 až -1,5V (proti elektrodě).

Bludné proudy - několikrát jsem slyšel od lidí z KPTECHu story, jak měli
za vesnicí vlečku a jak jim koroze sežrala veškeré vodovodní trubky a
uzemnění. Problém byl v tom, že ač se opravdu nesmí propojit PEN sítě s
kolejema, na vlečce tahali vagóny navijákem a to lano tam nechávalí
trvale zaháknuté. Na kolejích bylo prý okolo +15V a tohle se jim
přenášelo po PEN po celé vesnici. Přišlo se na to, až když bylo
podezřele mnoho havárií na vodovodu.

Anděl