Re: Hybridní měnič na síť

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Červen 20 15:53:21 CEST 2022

Včera jsem trochu (teda spíš trochu víc) brouzdal po síti.
Nevím, jestli to rozškatulkování do nějaký "generací", jak ho popisoval
pan Lukeš, tak úplně sedí.

Jestli to správně chápu, tak dneska je trend všechny nové domovní měniče
dělat podle jednoho kopyta. Tak, jak je dělaný i ten odkazovaný měnič.
Tedy beztransformátorový hybrid s možností připojit (většinou) 2 stringy
a připojit baterky. Dva výstupy, jeden který jede jen když je k
dispozici vnější síť, a druhý, který jede jako UPS i bez gridu.
Napětí stringů někde od 200V výš, a to až do dost vysokých hodnot, třeba
do 800V.

U 3f verzí povolují nějakou větší nebo menší asymetrii. Některé třeba
jen 1/3 celkového výkonu (tj. jedna fáze může jet na svůj plný výkon,
ostatní nic), některé dokonce umožňují dát v jedné fázi až 50% celkového
výkonu měniče.

Většinou se dají nastavit scénáře jak má celá sestava fungovat.
Takže např. tak, že výkon ze solárů jde primárně na zátěž domu, zbytek
do baterky, pokud ještě něco zbude tak do sítě.
S tím, že se dá omezit, kolik může odcházet do sítě (včetně možnosti
nastavit nulu).

Battery boxy se pak prodávají jako vnitřně modulární. Překvapilo mě, že
u těch batteryboxů mají všechny parametry (kapacitu, rozměry, váhu), ale
ne napětí.
Je to tak, že se ten box dá někde vevnitř naswitchovat v různých
serioparalelních konfiguracích, takže má může mít napětí třeba mezi 96 a
600V.
Jinak obecně tyhle batteryboxy jdou s napětím dost vysoko. Takže žádné
dřívější 24V nebo 48V. Pořádné stovky voltů.

V čem mám zatím nejasno je, jak musí nebo nemusí korespondovat napětí
baterek s napětím stringů.
Jestli je tam vevnitř plnohodnotný obousměrný měnič jenom pro baterky,
kdy pak příliš nezáleží na poměru napětí baterek a stringů. Nebo jestli
tam musí být nějaká relace.

PL