Re: soláry a solární ohřev vody

Standa Palas stpalas na volny.cz
Neděle Červen 19 18:51:00 CEST 2022

Dobrý den.

Ve Španělsku jsem nebyl, tak popíšu jak je to u nás:

Používají se dva typy kolektorů:

1. Trubicové vakuové.
U těchhle kolektorů opravdu hrozí přehřátí v létě. Může se tam udělat
teplota i přes 200°C. V tom případě dojde k tomu, že se glykol z
kolektorů odpaří a   přebytečné médium se natlačí do expanzní nádoby. Po
vychladnutí třeba v noci zase médium zkondenzuje. Je třeba aby na to
byla dostatečně dimenzovaná expanzní nádoba. Časté vypařování ale nedělá
dobře glykolu. Prý pak degraduje.

2. Deskové kolektory.
Tady moc přehřátí nehrozí. Teplota i v letních měsících nedosahuje bodu
varu a i když se tam občas udělá přes 100°C, tak při tlaku který tam je
to většinou nevře.

Ještě jsem u nás neviděl nikoho kdo by v létě lezl na střechu a zakrýval
si panely.
Většinou každému doporučuji deskové kolektory. Mají nižší účinnost ale
nehrozí tam přehřívání a problémy s tím, že vám za pár let "uteče
vakuum". Akorát je potřeba dát si pozor na opaření, protože když je jako
dneska, tak Vám může teplota na zásobníku vylézt na 80°C. Proto se na
zásobník montují onezovací ventily které Vám omezí teplotu výstupní vody
z kohoutku.

S.P.