Re: soláry a solární ohřev vody

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Pátek Červen 17 08:02:27 CEST 2022

(Nielen) Tam ludia chapu ( aj financne ), co je to ucinnost.
Ucinnosti na optickej konverzii zo ziarenia na:
- teplo ( termika ) cca 81 % na paneloch
- fotovoltanika max cca 21 %
To netvrdim ja, ale vyrobcovia panelov ( jednych aj druhych), ktori si dali
svoje ucinnosti overit v certifikovanych skusobniach a uvadzaju ich vo
svojich materialoch ku kolektorom
Najdite si to tam, aj ked to niekedy nie je ako toto cislo priamo uvedene,
ale zaobalene napr. v tvare 210 W/m^2 podla metodiky xyz  - ktora v malej
poznamke pod ciarou hovori o predpoklade dopadu 1000W na m^2 )
Najcastejsie pouzivane overovania parametrov su 2 metodiky ( jedna rata s
dopadom ziarenia 1000W/m^2 a druha rata s 900W/m^2 )
Termika je uz na konverzii zo ziarenia 4x ucinnejsia...

Tu je "elektrikarska konferencia", takze vsetko _elektricke_ je v ociach
clenov:
- lacne
- nezporuchove
- bezudrzbove
- najlepsie

a vsetko ine je:
- zlozite
- drahe
- narocne na udrzbu
- fuj

V reale je to ale inak ...

Spolahlivost:
Co sa moze pokazit na termike?
- 1 rurka v kolektore - asi nie
- starnutie kolektorov ? - minimalne
- rurky smerom k bojleru - asi nie
- rurka/had v bojleri - asi nie
- cerpadlo
- riadenie ( voci FV uplne jednoduche, v extremnom minime nudzovo staci
rucny vypinac zapni/vypni cerpadlo... )
Vyriesena je aj akumulacia - bojler
Stav po (ne)vhodnom zasahu blesku - max vymena regulatora a cerpadla v cene
cca 150 Eur

Co sa moze pokazit na FV:
- kolektory ( su to istym sposobom polovodice - diody, kolko ich tam je ? +
zopakovanie matiky a vypocet strednej doby bezporuchovej prevadzky seriovo
radenych prvkov ...  )
- starnutie kolektorov
- kable - asi nie
- regulator ( zlozitejsi, namahane vykonove prvky, nenahraditelny nicim
jednoduchym  )
- Akumulacia - neista, draha hned, alebo/a draha potencialne:
- - Baterky ? ( nadobudacia cena navyse, starnutie, potrebna vymena po case
... )
- - Virtualna baterka distributora ? ( v prvom kroku v zmluve uvedene  "za
uctovacie obdobie" - naivne 1 rok ( lebo to lepsie vychadza a doteraz bolo
zuctovacie obdobie 1 rok !), riziko pri nutnej vymene elektromera za
4-kvadrantovy-> elektromer so vzdialenym odpoctom a lusknutim prstov
zuctovacie obdobie 1 Mesiac :-) a navratnost v **** + distributor ma vasu
elektriku zadarmo, alebo prerabate na akumulaciu v baterkach a
zdvojnasobujete cenu investicie + mozno vymena regulatora za iny, ktory vie
aj baterky... a navratnost 2x v ****.
Stav po (ne)vhodnom zasahu blesku - kompletna vymena v cene blizkej
nadobudacej x000 Eur.

Vsetci, ktori sa bijete do prs, ze mate super bleskozvody a nic sa nemoze
stat si najskor zoberte reviznu spravu z poslednej revizie bleskozvodu ...
pozrite sa na datum, kedy bola spravena a aky rok je aktualne v kalendari...

Priame prepojenie FV panelov a spiraly ? Mizernu maximalnu teoreticku
ucinnost FV panelov este zdegradujete na jej zlomok statickou zatazou (
odporovou spiralou ).
Co vas vsetkych na tom laka ?

Dodo

št 16. 6. 2022 o 23:09 <jozem na volny.cz> napísal(a):