Re: OT: soláry a solární ohřev vody

Pondělí Červen 6 11:02:53 CEST 2022

No asi to tak nakonec dopadne, ale budu vodu ohřívat přes TČ, jen
dořešit pár ďáblíků.
Mám k bojleru externě připojený deskový výměník, připadá mi to
účinnější, než nějaký topný had v bojleru. A u toho topenářskou oběhovku
a zpětnou klapku. Kdyby mi ta voda přes výměník cirkulovala proti směru,
než jde bojlerem, tedy bral bych jí ohřátou za bojlerem a po přihřátí
přes výměník bych jí pouštěl do dolní části, stačila by mi na to
jakákoliv zpětná klapka. Jenže logické je honit tu vodu přesně obráceně.
Ze spodní části (na vstupu do bojleru) jí brát a ohřátou jí dávat
nahoru. Jenže pak teče v bojleru stejným směrem, jako při odběru vody.
Zpětná klapka tam ve své původní funkci nemá význam, ale potřebuju
ventil, který zůstane zavřený při tlakové ztrátě, která na bojleru
vzniká při odběru vody a otevře se až spuštěním čerpadla. Nevím, jestli
se takový ventil na vodu dá někde koupit, ale vymyslel jsem to se
zpětnou klapkou se silnější pružinou, případně s dvěma pružinama (z
další zp. klapky). Už jsem se naučil zpětnou klapku rozebírat :-) Ještě
to musím doladit.
Pak přepínání topného okruhu TČ pokud možno tak, abych do topného okruhu
nemusel dávat zpětnou klapku (zvyšuje hydrodynamický odpor). Ale možná
se tam s tou klapkou nakonec smířím.
Taky musím dořešit elektrokotel. Ten jsem před 5 lety narychlo
namontoval, když mi jíl ze studny neúnosně zanášel výměník v TČ a studnu
jsem pak řešil až na jaře. 5 let se přes elektrokotel promývala veškerá
topná voda :-( mám trubky bez kyslíkové bariéry a nádobka kotle je
jediný kus železa v soustavě. Teď jsem to přepojil a vyplachoval a bylo
tam neskutečné množství rezatého bordelu. Takže kotel rozeberu, nádobu
se pokusím dírou pro topné spirály zevnitř vypískovat, pak natřít
antikorozní epoxy základovkou (ZG13 je i pro vodní stavby a snese trvalé
ponoření) a polyuretanem. Ještě bych tam dal hořčíkovou anodu.
Elektrokotel je už oddělený klapkou, voda je v něm stojatá. Protože TČ
voda-voda není až tak bezúdržbové, elektrokotel je tam jako ochrana
proti zmrznutí baráku, když na 14 dní odjedu a dojde třeba k zanešení
výměníku TČ.

Ohledně toho FVE - vypadá to, že do toho půjdu. Sice ČEZ stále ještě
nezrušil to měření po fázích a asi s ním tak hned nikdo nehne, ale
koukal jsem do ceníku a 1 KWh v D56d je za 8,50 a "pro soláry" za 5,50.
A nechám si to udělat od firmy, která ty dotace dokáže vyřídit, i když
mi je jasné, že mě o ně obere. Nemíním někde shánět projekt a pak se s
ČEZem handrkovat, že tam něco chtěli jinak. Čistě jen 4 KWp bez baterky
přes virtuální baterii, aby mi to udělalo energii na zimu na topení a k
tomu malý systém (už bez dotace) cca 500W s baterií na ty běžné menší
spotřebiče soustředěné všechny na jedné fázi. Myslím že to bude takový
rozumný kompromis.

Anděl