Re: OT: soláry a solární ohřev vody

Neděle Červen 5 19:43:19 CEST 2022

Taky o tom teď uvažuju, že bude lepší ohřívat vodu přes TČ a
nekombinovat těch systémů tolik. To moje TČ umí max. 65 stupňů, bojler
ohřívám cca na 55, takže bez problémů. I když pak už má malý topný
faktor, pořád je to lepší, než krmit bojler elektrikou z fotovoltaiky.
Moje myšlenky se ubíraly trochu jiným směrem. Když jsem si před 6 lety
instaloval TČ, chtěl jsem se vyhnout (doporučenému) řešení, že topný
okruh i okruh pro bojler opatřím zpětnými klapkami a pro každý okruh dám
zvlášť oběhovku. Ta zpětná klapka je hydrodynamický odpor, který se tam
snažím minimalizovat. Docela se mi to povedlo, s oběhovkou s výtlakem 6
m mám při 7 KW rozdíl mezi topnou vodou a zpátečkou 3 stupně, tedy
průtok asi 2300 l/h. Dal jsem tam motoricky ovládaný třícestný ventil a
pak jsem 5 let chodil okolo toho, že když se s ventilem bude každou
chvíli hýbat, nejspíš brzo ztratí těsnost a problém se mi "povedlo"
celou dobu odkládat. Proto se mi teď zalíbila myšlenka, že tu "velkou"
fotovoltaiku až někdy a teď hned mohu na střechu pověsit ten deskový
kolektor, kterým bych ohříval bojler a případně na jaře a na podzim bych
s tím mohl trochu přihřát topení.

Bojler mám bez výměniku a dal jsem tam externí deskový výměník. S tím,
že voda půjde z dolního konce bojleru a ohřátá se bude ukládat nahoře.
Vymyšlené sice teoreticky dobře, ale problém je v tom, že když z bojleru
beru vodu, tlakový spád mi otevíral klapku a místo teplé vody z bojleru
mi šla studená přes výměník. Takže bych potřeboval klapku co otvírá až
při nějakém tlakovém rozdílu, možná 0,1 až 0,2 baru, aby jí otevřel tlak
oběhovky, nebo do ní dát silnější pružinu a na tom jsem taky skončil.
Zpětná klapka se fakt blbě rozebírá, závit má zalepený. Všechno tohle
chci teď přes léto dořešit.

Ale nakonec to vede na to, že si na barák nechám přece jen pověsit tu 4
KWp FVE, nechám si povolit přetoky do sítě a pak vlastně nebudu mít
problém kdykoliv, třeba i na konci jara si přitopit s TČ a nebudu řešit
nějaký přímý ohřev sluníčkem, nebo ohřev bojleru elektrikou. Sice se mi
to teď nejspíš nevyplatí, ale časem snad vláda donutí ČEZ, aby přestal
měřit spotřebu po fázích a pak už si budu užívat jen samé výhody :-)

Anděl