Re: OT Když je ultrazoom opravdu ultra

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Středa Červenec 27 16:56:40 CEST 2022

Saturn na ohnisko 1200 - hodně dobrý.

Ty Jupiterovy měsíce jsou celkem "banal", zvládne je i kapesní Casio
Exilim co má jen 300. Ale máte je hezky ostré.

Poněkud náročnější jsou proužky na Jupiteru, bohužel byl nízko nad
obzorem, tak opar zhoršil kontrast:

Dost výzva je ISS. Na těch 3000 mi vychází, že 1 pixel má cca 1/400k
vzdálenosti. Takže u ISS bych měl mít 1 px/m. Jenže
najít-nazoomovat-zaostřit-vyfotit ... a je fuč. Přičemž někam do toho
zoomování je potřeba dostat ještě ubrání expozice a při tom neztratit,
což je problém.
Vrchol snahy o ISS, bez ubrání expozice, dopadl takto:

Celkově mám teda z toho foťáku smíšené pocity. Sice super hračka, umí co
jiný nemaj šanci, ale už to příliš často limitujou podmínky. Třeba
čitělně vyfotit SPZ jde asi na 5 km, ale jen pokud je zima a náhle
vysvitne sluníčko. Za chvíli se vzduch rozvlní a limit je tak 0,5-1 km.
Zároveň je to už celkem velkej krám, takže si myslím, že na svůj
jednoznačně nejdražší foťák téměř jistě nafotím jednoznačně nejmíň fotek.

A pak přibyla další věc: Stativ. Foťák váží 1,5 kg, koupil jsem stativ
do 4 kg, že jako to je dost rezerva ... No, výrobce asi předpokládá, že
ty 4 kg mají těžiště přesně nad osou stativu. Když zazoomuju a 1 kg se
posune o 20 cm, stativu se ohne tyč :-)
Nějaké doporučení?

PH