Stare skrutky

vladimir na hkfree.org vladimir na hkfree.org
Středa Červenec 20 15:52:19 CEST 2022

Zdravím, mohl by to být Whitworth 5/32 BSW, s vrcholovým úhlem 55 st.,
stoupání by měl mít cca 0,8 mm (přesně 0,793 mm). Pokud je dost dlouhý
závit, zkuste to měrkou.
Často se vyskytují novější UNC, resp. UNF, které ale mají vrcholový úhel 60
st, ale ty se v té době ještě nepoužívaly.
Šrouby asi budou mosazné niklované, to se v té době často používalo.
Já tenhle problém občas řeším u starých fotoaparátů, když je nejhůře, tak
výrobou repliky na soustruhu. Dobrý polotovar je mosazný vrut se závitem jen
na části, ale je to hrozný opruz.
Pak je ještě jedna možnost, že ten šroub má nedefinované stoupání a je to
jakýsi historický samořezný šroubek.

Vladimír

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Peter Tesar
Sent: Wednesday, July 20, 2022 3:24 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: OT: Stare skrutky

Zdravim,
dostal sa mi do ruk historicky pristroj, polarimeter, vyrobeny niekedy
koncom 19. storocia firmou Jos.&Jan Fric Prague. V podstate toto
https://www.ebay.com/itm/154578912230
Niekto ho vsak predo mnou rozobral a chyba 8 skrutiek (na tej fotke su
vidiet vpravo a vlavo, umiestnene po styroch dokola na tubuse, drzia koncove
casti). Su priemeru 4 mm, sosovkovita hlava. Neviem vsak zistit, aky je tam
zavit. Metricky ani Whitworth nesedia.
Nema niekto tip, ake zavity priemeru 4 mm sa tu pouzivali pred 100+ rokmi?
Dakujem.
Peter Tesar.