BMS pro LiFePo4

Martin Záruba swz na volny.cz
Středa Červenec 20 09:19:50 CEST 2022

Mám panely Canadian Solar 450Wp MONO stříbrný. Celkem 16 ks, vždy dva ve
stringu, takže provozní napětí je cca 75V. Maximálně to dávalo 5,8kW, 8
je na východ a 8 na západ.

Nabíječ Epever Tracer 10420AN 12/24/36/48 V od 13 269 Kč - Zboží.cz
(zbozi.cz)
<https://www.zbozi.cz/vyrobek/epever-tracer-10420an-12-24-36-48-v/>

18 článků Článek LiFePO4 205Ah 3,2V REPT (mivvyenergy.cz)
<https://www.mivvyenergy.cz/cs/clanky-lifepo4/135-157-clanek-lifepo4-205ah-32v-rept.html#/158-inicializacni_nabiti-ne>

Baterie má jmenovité napětí 57,6V, ale většinou 59V a kapacitu 11,8 kWh.

Nabíječ dá max 100A, což při 59V je 5,9kW, ale panely většinou dávají
míň. Protože nabíječ pracuje obvykle z 75V na 59V, má poměrně velkou
účinnost, což je poznat i na tom, že i pokud se proud blíží 100A je jen
mírně vlažný.

Tři střídače mohou brát každý maximálně 32A, takže při 59V je to 1888 W
na fázi. Oni smějí mít napětí až 90V, ale to se zase nelíbí nabíječi,
zkusil jsem přidat ještě 2 články, ale už řve vadná baterie. Na střídači
lze nastavit minimální napětí, od kterého pracuje, při napětí o 1V
větším už začne omezovat příkon. Proudová sonda (je součástí střídače)
hlídá, aby nebyl přetok. Zatím to vyrobilo 5,9 MWh a mám 1,8kWh přetok,
což je myslím slušné. Jalovinu to uhlídá, ale ne prudké změny odběru.

Je fakt, že těch 1800W na fázi je málo. Jenže já mám dost dalších
spotřebičů, které mají napájení 24 nebo 12V a tak mám dva stepdown
měniče napojené přímo na baterky, takže to nejde přes střídače. Největší
stálý spotřebič na 230V je lednice a pak samozřejmě různé nárazové
odběry, typu pračka, vaření a.p. Tu lednici chci dát na samostatný cca
250W střídač z baterek, takže by to šlo i když dojde k výpadku proudu,
protože ty střídače v tomto případě vypnou. A taky se jim uleví pro
jinou spotřebu.

Jedinou nevýhodou tohoto nízkonapěťového systému byla nutnost poměrně
silných kabelů. Jenže já jsem bádal a tak se mi líbí, že od každého
stringu vede samostatný kabel, takže vím, jak funguje. Jediny macatý
kabel je mezi nabíječem a baterkou a mezi baterkou a střídači. I když je
silný, trošku hřeje. Ale zase 60 (75)V je ještě celkem bezpečné.

Martin Záruba