Re: Regulace výkonu magnetronu

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Úterý Červenec 19 19:48:17 CEST 2022

1 sekunda je ještě celkem úspěch: -)

Ve starých mikrovlnkách je nízká frekvence kvůli tomu, že se spíná
primár trafa, které napájí i žhavení. Tzn. magnetron se musí stihnout
nažhavit. Naopak při nezávislém žhavení, je náběh magnetronu za nějaké
cykly jeho vlastní frekvence, tedy dost pod mikrosekundu.

Ve staré mikrovlnce je napájen ze zdvojovače, který ale nemá výstupní C.
Takže proces má jen 2 kroky: Nabít C a v druhé půlperiodě už je na
výstupu součet napětí C s aktuálním napětím trafa, tedy je zdvojeno.

Z toho mimo jiné plyne, že mikrovlnka ten magnetron provozuje jen každou
druhou půlperiodu. Když se napájí kontinuálně a lépe chladí, může tentýž
magnetron dodávat dvojnásobný průměrný výkon. Ale nedělá mu to dobře,
některé části mají prostě moc velký tepelný odpor.

Jinak ty starý mikrovlnky taky bojovaly s náběhem trafa, takže buď
náhodně generovaly rázy, jako ta co jsem kdysi měl, nebo měly zapínání
na 2 kroky, s odporem a po chvíli bez. Myslím, že to i zvyšovalo
životnost žhavení.

PH