zdroj pro LEDku z kondenzátoru

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Neděle Červenec 17 09:52:12 CEST 2022

Ahoj,

trochu odbočím stranou, mám tady jeden indikační "LED pásek". Normální
napájení je 12V/10mA (je to jen asi 5 žlutých led v sérii).

Potřebuji k němu uplácat nějaký zdroječek, se kterým to bude schopné
svítit několikrát za den, pokaždé tak minutu. (je to prostě majáček u
posuvných vat, kde je místo žárovky ten pásek).

Si říkám, že je to celkem úloha pro ten zdroj založenej na sériovém
kondenzátoru + gretz + nějaká filtrace (capacitor dropper). Bohužel
neumím najít žádnou matematiku, jak se takový zdroj počítá. Pokaždé
člověk narazí na indické video nebo fotky, které obsahují jen pár
nepřesností a doprovodný komentář zhruba ve smyslu: "Jsem to zapojil a
fungovalo to dokonce ještě chvíli po natočení videa"

Neexistuje nějaký popis, kde bych mohl pochopit, jaký má vliv změna C1
nebo C2 na chování obvodu?

díky

P.S. například tento "autor" úplně přesně nepochopil gretz:
https://1.bp.blogspot.com/-Vy4kYvC3e2k/Xm-qY1C2C1I/AAAAAAAAAz0/uUgvE6VObYI7NGluqfRoeGOSrFDlh9KwQCLcBGAsYHQ/s1280/Schematic-of-transformerless-capacitive-power-supply-circuit_Electrothinks.jpg