Re: nabíjení článku 18650

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pátek Červenec 15 21:46:03 CEST 2022

Jen takový můj malý poznatek. Chápu MPPT regulaci u velkých solárních
systémů. Ale u malých hraček, kde je jako akumulátor právě jedna 18 650
nemá smysl vůbec řešit. Já jsem to všude nakonec udělal tak, že tam mám
hodně předimenzovaný panel a za ním step-down měnič který nabíjí baterii.
Pokud je to někde dlouhodobě umístěné tak je pro napájení zařízení
rozhodující, aby to bylo životaschopné v zimních měsících, kdy je třeba 20
dní zataženo a 20 dní to jen z té baterky nedokáže běžet. A MPPT regulátor
vám tady moc nepomůže. Takže  předimenzujete ten panel tak, že to nakrmí  i
při té zatažené obloze. Já jsem se v praxi se 120mW trvalého příkonu dostal
na 10W panel. Ten i při úplně zatažené obloze dává stále cca 0,8 W a to je
pro bezproblémový chod s 0,12W trvalého příkonu dostatečné s rezervou. No a
když Sluníčko jede naplno, tak by  to nabilo článek za cca hodinu. Ale
omezil jsem nabíjecí proud na cca 0,4A, takže celý výkon panelu se když
svítí Sun nevyužije. Kdybych přidal baterie, tak mě to k ničemu nebude.
Jinak řečeno tady je mnohem důležitější než účinnost ta schopnost běžet v
zimě. Ano, MPPT tomu může pomoci, ale otázka zní proč se s tím zabývat,
když většinu roků je energie velký přebytek a v zimě tolik, kolik je
potřeba. A jestli z výkonu 0,8 W vyrobím díky účinějšímu reglu o desetinu
nebo dvě desetiny wattů víc pro nabíjení baterky je naprosto nepodstatné...