Re: OT: Regulace vytápění bytu plynovým kotlem.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Červenec 12 21:54:37 CEST 2022

Filipika proti použití ekvitermní regulace:

Použití ekvitermní regulace je (podle mě) pokus o dosažení stabilizovaného
výstupu nikoli měřením a stabilizátorem na výstupu, ale modelováním
a odhadováním jak asi systém zareaguje na změnu vstupních podmínek.

Kdybych to přirovnal třeba k situaci, že chci zdroj, který má udržet
na výstupu třeba 10V za proměnných podmínek. Ale zdroj je jenom trafo
s usměrňovačem, nemá měření výstupního napětí a ani zátěže.
Takže se snaží dosáhnout stabilního výstupu tím, že bude měřit vstupní
napětí v síti, k tomu bude měřit okolní teplotu (aby odhadl změny parametrů
součástek s teplotou) a odhadovat (dost hrubě) zátěž.

Předpokládám, že takto dělaný stabilizovaný zdroj 10V byste asi nechtěli.
Teda aspoň já bych takový zdroj nechtěl.
Já bych chtěl zdroj, který měří výstupní napětí, a podle toho by výstup
přesně
stabilizoval. Pokud by výkyvy zátěže a vstupního napětí byly moc velké, tak
případně ještě zavést nějakou zpětnou vazbu na začátek a třeba přepínat
odbočky na trafu.

No a to je (podle mě) použití termostatických hlavic. Ty hlavice fungují
jako
stabilizátor. Měří požadovanou cílovou veličinu (teplotu místnosti) a
nesnaží
se nějak odhadovat, jak by tak asi měl kotel topit, aby to tak nějak vyšlo.
Místo toho přesně dávkují potřebný výkon s použitím zpětné vazby - průběžným
měřením teploty v místnosti.

Chytrý kotel pak moduluje svůj výkon podle toho, jak moc se liší teplota
vratné
vody proti otopné vodě. Tedy v elektrikářském příměru k tomu zdroji 10V
podle proudu (výkonu), který se pálí na zátěži.

No a to zavedení případné zpětné vazby na vstup se dá realizovat klidně
i ručně, protože jde o pomalý proces. V mém případě v přechodném období
v listopadu a březnu nastavím teplotu otopné vody na nějakých 42C, ve
zbytku zimy na cca 45C, a v pár ledových dnech (pokud přijdou) ji případně
zvednu na 50C.
Ale není to nezbytně nutné. Jde jen o to, že s nižší teplotou otopné vody
je trochu lepší účinnost kotle. Ale i bez toho to bude fungovat dobře.

A bude to fungovat i když zasvítí slunce a místnost se od toho zahřeje, když
si naopak otevřu okno a ochladím ji, když si tam pustím 3 počítače atd.

PL