RE: Solár - částečné zastínění panelu, revizák

Pavel Urbančík hw na itherm.cz
Pondělí Červenec 4 15:00:48 CEST 2022

Ano má to fakt výrazným vliv.
Nad jedním panelem mám anténu

Tady je ukázka výroba měřená per panel Tigem.
Jsou to vždy trojice, je vidět že ten první z leva nad kterém je antenna
udělá nejmíň.
Trojice samotná take méně.
Bez Tiga ta trojice měla vždy tak poloviční proud proti zbytku.

Poslední trojice (H1-H3) jsou pak jiné panelý na jiném MPPT, tzn těch si
nevšímejte

Pavel

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
Sent: pátek 1. července 2022 15:27
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Solár - částečné zastínění panelu, revizák

Měl jsem dneska doma na obhlídce člověka od firmy, co instalují soláry na
klíč.
V oblasti elektro to moc velký odborník nebyl.

Mám na střeše zábradlí, které může vrhat malý stín na případné budoucí
panely.
Ten stín není velký, zábradlí je velmi řídké z jeklu 30x30mm.
Ten chlap tvrdil, že jakékoli (i velmi malé) zastínění panelu dramaticky
degraduje výkon elektrárny. Až někam skoro k nule.
Což mi přijde jako ptákovina.

Kdo máte prakticky nasazený solár s více panely sériově - mohli byste k tomu
prosím napsat slovo z praxe? Máte to vyzkoušené?
Případně pokud ne - byl by prosím někdo ochotný udělat rychlý pokus a
zastínit na chvíli třeba kusem papundeklu tak 10-15% plochy panelu?
Všechny měniče asi mají nějaký diagnostický SW, takže změření poklesu výkonu
by snad mohlo být snadné.

A pak dotaz k revizákům. Je revizák jako revizák (pro nízké napětí, do
1000V)
nebo je nějaká kategorie jako "DC revizák" případně "solární revizák"?

Za případné informace nebo dokonce pokusy předem velice děkuji.

PL