Re: Ještě malá důležitá poznámka k nabíjení Li aku a teplotě

pavel PP pa-vep na atlas.cz
Pátek Červenec 1 11:06:10 CEST 2022

Moc děkuji za podnětnou odpověď, nasadil jsem aktivní 7S balancér (vedle pasivního top) a systém s RaspBerry. Realizoval měření teplot a napětí (není ještě úplně nakalibrováno),
takže hodnoty jsem ručně naměřil 4,5 místným multimetrem.
Data ukládám cca co 2 minuty do databáze, příklad:

2022-07-01 10:32:19.510
TempOut T[°C] 27.68700

 U   T[°C]
LiC1 : 3,998 V  26.12500
LiC2 : 3,999 V  25.93700
LiC3 : 3,996 V  24.62500
LiC4 : 4,011 V  24.75000
LiC5 : 4,020 V  25.00000
LiC6 : 4,018 V  24.81200
LiC7 : 4,016 V  25.00000

Ještě to není úplně zbalancováno, dle mých představ ale to snad dojede.
Topení bych chtěl realizovat pomocí uhlíkových folii (cca 0.4mm) 12V nařezaných pro 24V systém.

Pavel

> Od: "Jaroslav Lukeš" <lsh na wo.cz>
> Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Datum: 25.06.2022 12:25
> Předmět: Re: Ještě malá důležitá poznámka k nabíjení Li aku a teplotě

Samozřejmě a nejen v zimě, ale i při nabíjení, když zaregistrujete
 pokles teploty kteréhokoliv článku.

 Kapacita článků je největší při 40-50°C. Směrem dolů i nahoru se
 snižuje. U 20°C bych jako 100% nabíjení považoval 90-95% (jakože total
 full baterka). Pokud půjdete s napětím na 100%, je to to samé, jako je
 nabízet zmrzlé - vzniká tam litium. Materiál má ale vyšší životnost u 20
 než u 40°C.

 Je potřeba jedou za čas elektrolyt nechat promíchat, tj nabít je buď
 malým proudem, nebo nabít "do stropu".

 SOlárnící strašně nadávají na olovo protože ho provozovali v režimu
 14,4->10,5V. No a pak aku dá jen pár desítek cyklů, lepší i stovek. Aby
 vydržel "věky" je potřeba z něj čerpat jen 25% kapacity tj. 12,7-13,3V.
 Ten zas se nehce takhle nahoře už moc rychle nabíjet. A tak šli do lionek.

 Čím víc toho vím o lionkkách, tím větší mám pocit, že je to jen bouda na
 lidi. Totiž ti co o tom něco ví, ty baterky udělají pořádně i s tím
 topením, ale pak to zas lidem moc nevychází jako úspora. Takže se to
 dělá bez topení a bez slisování baterek - a pak se lidi nestačí divit,
 když se jim ta bedna v racku celá nafoukne, že nejde ani vyndat.

 Baterky v racku nemají aktivní balancér, jen tzv. top balancer, který
 funguje jen při malém proudu kolem půl ampéru a jen při nabíjení...

 ideálně bych topení udělal jako 4vrstvou desku, která by byla mezi
 baterkama s topením uvnitř vrstev tak, aby mohlo fungovat i jako top
 balancér při nabíjení, tak i jako topení bez nabíjení, které řídí jedno
 hlavní esp. Proto 4 vrtstvy, že tam ty topení budou dvě. Elektronika na
 té desce kde vyčuhuje zpod baterek, měření teploty by mohlo být
 termistory nebo digi teploměry na hraně u baterek, všechno na té desce.
 Jako jednočip tam může být pak i esp-12 s přenosem dat esp-now do
 sběrného espčka, které pak to celé bude monitorovat. Proč esp-now si
 uvědomíte, až budete muset tahat dráty. Proč ESP u každého si uvědomíte,
 až budete chtít přesně měřit napětí na horním konci. AD převodník je
 třeba kalibrovat, buď SW nebo tam dejte trimr. Baterky i s těmi deskami
 pak slisujete pomocí závitových tyčí. Teploměry mají určitou toleranci,
 teplotu neměřte absolutně, ale relativní změnu v průběhu nabíjení. Jako
 absolutní ji považujte pouze pro to samostatné topení, tam je přesnost
 dostatečná. V kicadu je kalkulačka na oteplení spoje. V zimě v rozvaděči
 můžete počítat s několika sty watty topení. Deska do 3D tiskárny 20x20cm
 má kolem 100W, takže víc než 35W/dm2 bych tam nepouštěl.

 Když jtu desku s topením uděláte, tak se prosím podělte.