Re: oční operace

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Leden 27 15:30:39 CET 2022

CO2 laser je úplně jiné zvířátko než modrý polovodičový laser.

CO2 laser má vlnovou délku většinou v rozsahu 10.6-10.7um. Existují i
verze někde kolem 9.9um, ale moc se nepoužívají.
A tahle vlnová délka, která je už hodně hluboko v IR pásmu, se na
průhledných materiálech chová úplně jinak, než běžné barvy z námi
viditelného spektra.
Takže i běžné čiré plexi je pro tuto vlnovou délku prakticky nepropustné.
S výhodou se toho využívá k tomu, že se na CO2 laserech řežou třeba
pěkné krabičky z plexi. Řez je pak (na dobře seřízeném laseru) nádherný,
protože má teplem slitý povrch.

Když jsem byl u velkého průmyslového CO2 laseru (max. výkon někde kolem
4kW, určený k řezání ocele až do tloušťky nějakých 30mm), tak je dovnitř
vidět za chodu okýnkem z celkem tenkého plastu s oranžovým nádechem.

Naopak modrá na 455nm z běžného polovodičového laseru tím čirým plexi
prochází jako nůž máslem. Proto se taky na polovodičovém laseru čiré
plasty prakticky nedají řezat.
Teda občas se používají všelijaké metody nepřímého ohřevu, že na horní
stranu nebo i pod to plexi se dá něco tmavého, ale to je jiný příběh.
Takže na těch brýlích to musí chytat to barvivo v tom plastu.
Navíc naštěstí na modré světlo dobře reaguje i mrkací reflex a stažení
zorničky (na rozdíl od červené barvy).
Já mám třeba červené a zelené brýle. Přes ty zelené vidím mnohem
jasněji. Proto raději používám ty zelené, protože předpokládám, že je s
nimi zornička míň otevřená. A proto furt plánuju (ale ještě jsem to
neudělal) dát kolem laseru andělské oko se silně svítícími bílými LED
pro ještě větší její stažení.

Na tom laseru, co sem postoval na Fučík, mi připadá dost nebezpečné to
ostření s velkou ohniskovou vzdáleností.
Na svém laseru ostřím na 25-50mm, a to většinu času jen na těch 25mm.
Takže paprsek je silně sbíhavý, a tedy následně po odrazu zase silně
rozbíhavý.
Takže výkonová hustota odraženého paprsku při pozorovací vzdálenosti
někde kolem 1/2 metru daleko už bude velmi nízká.
Ale u toho laseru, zaostřeného na velkou vzdálenost (jako je v tom
videu), už to bude po odrazu asi výrazně horší.

Co by mě hodně zajímalo je to řezání drážky do rezistorů.
Pokud byste k tomu něco napsal, tak by to bylo velmi fajn.
To se řezalo naslepo a pak měřilo? Nebo se to řezalo za současného
měření odporu a tedy s okamžitou zpětnou vazbou?
A jak je to rychlý proces? A na konstrukčně jakém stroji to probíhá?

Za případné informace předem děkuji.

PL