Re: Délka povrchové cesty vs tlak

Libor Sindelar liborsindelar na gmail.com
Středa Leden 26 15:23:32 CET 2022

Zdravím,
jen pro stručné shrnutí, určení izolační vzdálenosti je docela komplexní
záležitost a berte to jako info, možná jsem na něco nezapomněl.
V první řadě, je potřeba si udělat jasno v aplikaci, prostředí a použitých
materiálech, které mají vliv na izolační vzdálenosti.:

   - velikost pracovního napětí, napědí AC nebo DC
   - typ izolace - pracovní/zesílená/dvojitá
   - třída přepětí (která souvisí i s použitými přepěťovými ochranami)
   - stupeň znečištění povrchu (prach, vlhkost)
   - nadmořská výška (přepočítací koeficient je 1x do 2000m, 1.3x pro 4000m
   atd)
   - skupina PCB materiálu (podle CTI)
   - normy, které je potřeba dodržet (IEC 60664, UL840, IPC2221,...?)

Dále si ujasnit, kterými typy izolace se budeme zabývat:

   - povrchová cesta (creapage)
   - vzdušná cesta (clearance)
   - odolnost proti elektrochemickým dějům
   - Electro-chemical metal migration (na povrchu PCB)
      - Bulk electro-corrosion (uvnitř PCB)
      - atd

U vícevrstvého PCB je potřeba případně ohlídat i izolaci mezi vnitřními
vrstvami

Někdy je docela problém jak izolace dodržet mezi pady součástek když nám
vyjde větší vzdálenost než umožňuje součástka, pak je asi jediné řešení
zalití izolační hmotou (lakování nemusí vždy stačit - některé firmy ho ani
nepovažují za zlepšení izolace kvůli nesnadno definovatelné vrstvě laku
především na hranách)

Tady je docela hezký praktický příklad z webu, který vypadá docela rozumně:
[image: image.png]

Libor

st 26. 1. 2022 v 8:41 odesílatel Jaroslav Kotlaba <kotlaba.hw na seznam.cz>