Gramofonový předzesilovač

Michal Grunt michal.grunt na gmail.com
Úterý Leden 25 20:58:34 CET 2022

Přemýšlím, že bych si postavil gramofonový předzesilovač s
elektronkami. Elektronky jsem naposledy slyšel hrát u babičky v rádiu
někdy před 35 lety tak by mě to zajímalo. Koukal jsem, že nějaký
jednoduchý předzesilovač s 6J1 přijde na pár stokorun, ale ten asi
nebude vhodný pro gramofon. Hledal jsem dále. Konstrukcí
předzesilovačů pro gramofon je docela dost a to je právě ten problém.
Vůbec nevím co vyzkoušet. Navíc jsem se dočetl, že předzesilovač s
korekcí RIAA asi také není výhra, když třeba Supraphon od kterého mám
většinu desek to nahrával trochu jinak.

https://www.belza.cz/audio/phono.htm

Zajímavé by asi bylo mít přepínače pro různé průběhy, ale nevím zda je
to jednoduše realizovatelné (t2 a t3 asi jo, ale t1 nevím - tedy když
koukám do schématu toho tranzistorového předzesilovače z odkazu výše
jak by to bylo u elektronek netuším).

Ideální by bylo i nějaké rozumné napájení. Těch anodových 300V se
trochu bojím :-), ale pokud by nebyla jiná možnost tak bych to nějak
překousl.

Říkám si zda má cenu stavět opravdu něco levného (jenom na vyzkoušení)
nebo udělat nějaký kompromis a zda nedat o nějakou tu korunu více. A
to z toho důvodu, aby to nedopadlo tak, že budu mít sice elektronkový
předzesilovač, ale s takovými mizernými parametry, že bude prakticky
nepoužitelný (škoda času a peněz)...

Co tedy vyzkoušet?

MG