[OT] automat/manual, was: [OT] Roztlacanie/tahanie modernych aut

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Neděle Leden 23 10:40:52 CET 2022


Toto je jeden z klucovych psychologickych problemov: revolucne samojazdiace
auta nesmu brat ohlad na nahodne sa rozhodujucich chodcov. 

Chodec musi bud jednoznacne indikovat pre siet, ze mieni prejst cez cestu
(tlacitko na stlpiku, aplikacia v mobile, jednoucelova "klucenka") a cakat
na signalizaciu, ze moze prejst (semafor ako ho pozname teraz, svetlo na
stlpiku, indikacia v aplikacii v mobile, svetlo/vibrator v jednoucelovej
klucenke); alebo jednoducho akceptovat, ze porusuje pravidla a moze byt
zrazeny. Ono to ani dnes nie je inak, akurat ta signalizacia v oboch
smeroch je "fuzzy", s prislusnymi "fuzzy" nasledkami.

Ja viem, ako to znie. Na druhej strane, tato zmena znamena aj to, ze chodci
ziskaju *absolutnu* kontrolu. A, koniec koncov, uz teraz si na mnohych
miestach nedokazem predstavit, ze prejdem mimo prechodu so semaforom.

Henta situacia s autobusom jednoducho nenastane (rovnako nenastane ani
ziadny problem s rozoznavanim kolony pri zaboceni atd.) - vsetky vozidla
vedia, ake maju rozmery, ake su ich obmedzenia pri zatacani, a ich trasa a
vzajomna poloha je vopred naplanovana. A ani vahajuca autoskola nebude...
;-)

wek



----- Original Message ---------------

Podobnì tì¾ké bude rozhodnout, jestli skupinka chodcù zevlujících pøed
pøechodem má v úmyslu pøejít. Korunu tomu dávají dùchodci stojící pøed
pøechodem na opaèných stranách ulice a pokøikující na sebe, ani¾ by chtìli
pøejít.

Nedávno jsem za¾il pìknou situaci, ze které by asi autonomní øízení bylo
bezradné: Po hlavní jel autobus a odboèoval vpravo do vedlej¹í. Z té
vyjí¾dìlo auto (auto¹kola) na hlavní doleva. Øidiè autobusu pochopil, ¾e se
tam kvùli autu nevytoèí a dával mu gestikulací pøednost. Øidièi auto¹koly
trvalo dlouho, ne¾ do pochopil a sebral odvahu poru¹it pøednost v jízdì.
Mezitím se za autobusem vytvoøila kolona aut, pøes autobus nemìli øidièi
pøehled, proè stojí. A¾ to jeden nevydr¾el a zaèal pøedjí¾dìt autobus. Ve
stejnou chvíli sebral váhavý støelec v auto¹kole odvahu a také se rozjel.
Navzájem se pøes autobus do poslední chvíle nevidìli a vyhnuli se o pár cm.
Být na místì auto¹koly samoøíditelné auto, tak tam mo¾ná stojí dodnes a èeká
na splnìní podmínky pro pokraèování v jízdì...




Další informace o konferenci Hw-list