MECH: jak nalisovat celuste ER11 na motor

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Leden 20 13:30:08 CET 2022

Celuste = kleštinový upínač?
Už jsem to slovenčinu pořádně zapomněl za ty roky, co jsme se rozdělili.

Motor bych klidně do mražáku strčil. Ale otázka, jestli to bude stačit.
Upínač asi celkem v pohodě zahřejete na nějakých 200-300C, tak těch 40C
navíc při zmražení protikusu už tolik nepřidá.
Ocel má roztažnost zhruba setinu na metr a stupeň. U nelineárních tvarů
to sice není tak jednoduché, ale řádově to asi sedí.
Tak pokud máte rozdíl opravdu několik setin, je to dost. Má-li hřídel
průměr 5mm, tak na rozdíl 1 setiny potřebujete rozdíl teplot kolem 200C.

Pokud nepomůže rozdíl teplot, tak bych si utrhl ze šmirglu (na plátně)
proužek. Roztočil motor, opásal to tím proužkem a sundal tak z průměru
hřídele nějakou tu stovku.

PL