Re: OT Čím vrtat do smaltovaného plechu

OK1UGA ok1uga na volny.cz
Neděle Leden 16 16:53:02 CET 2022

No, není vrták jako vrták. A i ve velmi levné profukci se dají koupit
překvapivě dobré vrtáky. Před 20ti lety když jsem si koupil soustruh
jsem honem potřeboval nějaké vrtáky a tak jsem si na sethání v Holicích
na burze koupil sadu vrtáků se zlatým povlakem za cca 120kč. Bral jsem
to tak že teď honem koupím nějaké levné bláto a až bude čas si o tom
něco zjistit koupím něco pořádného. Nevěřili byste, ale většinu těch
vrtáků stále mám a stále s nimi vrtám. je až neuvěřitelné kolik toho už
vydržely. Teď nedávno jsem chtěl vrtáky pro jedno odloučené pracoviště
abych tam nemusel neustále tahat vrtáky z domu a tak jsem koupil
podobnou "pozlacenou" HSS sadu za cca 400kč. Ještě s nimi nemám tolik
navrtáno, ale přijdou mi stejně dobré jako ty od soustruhu. Řekl bych že
u levných nákupů jde nejspíš o štěstí na co zrovna narazíte. Taky už
jsem viděl vrták s narovnanou šroubovicí :-).

Ale jde o vrtání do běžné konstrukční ocele, hliníku, mosazi. Na nerez
to chce HSS-Cox. A pozor na otáčky. Spousta lidí si koupí levnou vrtačku
bez volby otáček a při prvním vrtání vrták spálí vysokýma otáčkama. Pak
to svádějí na vrták ale je to jejich chyba. A pozor HSS vrtáky jsou
velmi křehké. Jsou výborné v soustruhu neho stojanové vrtačce kde mají
vedení v ose, ale v ruční vrtačce je velmi snadno zlomíte. Stačí vrtačku
maličko vyosit a vrták uletí. Je na zvážení zda do ruční vrtačky
nepoužít radši levné vrtáky z rychlořezné oceli které si nechají líbit
mnohem víc.

     Martin.