Re: FVE - základní poznatky

Úterý Leden 11 11:33:33 CET 2022

Otázka je, jestli se v dnešní době baterka vyplatí a já tvrdím, že ne.
Vím že výraz "akumulace přes síť" je tady zakázaný :-) ale když vezmu
svůj barák (jsem tady sám, někdy s přítelkyní a když jsem u ní, tady je
spotřeba minimální) tak do nedávna jsem si myslel, že nejvíc energie se
spotřebuje na topení. Barák s výpočtovou tepelnou ztrátou 5 KW si vezme
10 MWh tepelné energie za rok. S TČ voda-voda s COP přes 5 (ještě teď
mám vodu ve studni 11 st. a topím do podlahovky na 30-35 st.) na topení
spotřebuju 2 MWh elektriky za rok. Celkovou spotřebu mám okolo 4 MWh za
rok. Ohřev bojleru - zatím jsem se nedostal k tomu, abych ho ohříval
přes TČ, ale zas tolik té vody nespotřebuju a nepřijde mi to důležité.
Ostatní spotřeba v baráku - počítač, televize, to jsou ve spotřebě
minimální položky a kdybych měl z baterky přes měnič tahat třeba varnou
desku, kde má všechno dohromady 7 KW a vařiče běží půl hodiny denně, to
považuju už za úplný nesmysl. Takže když mám největší spotřebu přes zimu
a soláry toho vyrobí nejvíc v létě a mohu přes léto dávat elektriku do
sítě a v zimě si jí i s tou 50% ztrátou vybrat, přijde mi to jako
logicky nejlevnější varianta. Ta část spotřeby, kterou si mohu
naakumulovat v baterce ze dne a spotřebovat večer, je u mě naprosto
nezajímavá. To už mi přijde lepší, pokud svítí, nastavit o kousek výš
termostat a naakumulovat teplo do podlahy. Podlahovka má obrovskou
tepelnou kapacitu. Ostatně z doby, kdy jsem stavěl, mám na střeše jeden
CIS panel 100W, v dílně pod stolem baterku NiCd 12V, která kdysi měla
360 Ah a protože mám na osvětlení 36V DC, dokážu bezproblémově
kombinovat baterku a síť. Už pár let mi to nefunguje, nové měniče mám v
šuplíku - protože na takové blbosti mi poslední dobou nezbývá čas. To
osvětlení je ve spotřebě taky zanedbatelná položka. Ale mám to
připravené jako takový nouzový systém, že se mi při výpadku elektriky
přepne jeden okruh zásuvek na měnič.
Když jsem stavěl, měl jsem ideály a teď dělám jen to, co je opravdu
potřeba :-)

Anděl