OT Co je s agrecycling.cz?

ahorna na seznam.cz ahorna na seznam.cz
Sobota Leden 8 23:35:55 CET 2022

Ta nemoc se jmenuje berylióza. Nebezpečí sloučenin beryllia zmiňuje kniha
Výroba elektronek a zářivek (Kratochvíl, 1954) v kapitole o luminoforech,
jelikož se křemičitan zinečnato-berylnatý používal jako základ zářivkového
luminoforu. Kniha uvádí, že 25μg Be v 1m3 vdechovaného vzduchu "může
způsobit akutní plicní onemocnění". Zároveň jsou tam však popsány jiné
luminofory, mnohé z nich evidentně neškodné a zmíněno je, že byly vyvíjeny
také jako náhrada za ten ZnBeSiO4. Viděl jsem na prodej GM trubici pro
registraci RTG záření s E od jednotek do desítek keV, ale nebyl si jistý,
zda nemá náhodou okénko z beryllia a zda to nemůže být škodlivé, tak jsem ji
nechal. Jednalo se o typ SI-4R.

Aleš Horna

"---------- Původní zpráva ----------
Od: Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz>
Datum: 08.01.2022 22:45:23
Předmět: Re: OT Co je s agrecycling.cz?

As je sice slavnej jed, ale Cd je extra kumulativní s biologickým
poločasem někde kolem 30 let. To je v podstatě rekord. Kam se hrabe
Pb nebo Hg, ty maj řádově podobný čísla, ale ve dnech.

A Be je zas extra zlo při vdechnutí prachu, má snad i svoji vlastní
plicní chorobu.

PH

Dne 08.01.2022 v 21:09 ahorna na seznam.cz(mailto:ahorna na seznam.cz)