Re: PF s kvízem

sam.hw sam.list.hw na gmx.com
Sobota Leden 8 13:57:04 CET 2022

Zdravim,

uplne jsem zapomel podekovat za toho panaka liskove soplice: dal jsem si na silvestra na zdravi vsem.
byl to panak

:)

--------------------------
Sam
--------------------------

Sent: Wednesday, December 29, 2021 at 6:52 PM
From: "Pavel Hudeček" <edizon na seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: PF s kvízem

Takže ano,
sam.hw "ten modry flek v levym hornim kvadrantu"
Že se jedná o rozbití je ale lépe vidět vpravo a že k sobě patřej by bylo líp vidět na původním šedivém pozadí.
(výhra by mohla bejt 1 panák 31.12. v nějaký hospodě v Dejvicích)

Další odpovědi:
Geret se jmenuje Minipix Timepix3 CdTe 2mm
Velikost oblasti, kde se to odehrávalo, je čip 14x14x2 mm, tzn. nejdelší, šikmé objekty s úhlem kolem 45° mají až 2 cm.
Balu bude asi vědět o co jde, je to technologie původem z Cernu.

Pro ostatní:
Mějme diodu velkou 14x14x2 mm, s jednou splolečnou elektrodou a druhou vyvedenou na 256x256 padů. Dioda je vyrobena z kadmium-teluridu, nejtěžšího polovodiče, ze kterého se dá udělat cosi jako monokrystal.
Tenhle čip se posadí na druhej, kterej má v každém pixelu zesilovač, komparátor a dva čítače, vše radiation hard. A připojí se vyšší závěrné napětí.

https://slideplayer.com/slide/13625104/
(CdTe má myslím polaritu opačně než je na obrázku)

Výsledkem jsou 2 hodnoty:
ToA: time of arrival, doba detekce. Poznámka: než náboj urazí 2 mm v čipu, je to myslím asi 70 ns, než uplyne 1 ns, relativistická částice uletí 30 cm, takže ToA je vlastně něco jako osa Z.
ToT: time of threshold, délka pulzu. Ta se přes nějakou kalibraci přepočítá na energii deponovanou v pixelu.

Dají se z toho pak buď normálně sosat frejmy, nebo se použije data-driven mód, kdy z toho lezou jen seznamy zasaženejch pixelů v nějakém divném pořadí. A na to se pak dá pustit třeba clustering a vytahat skupiny pixelů, co k sobě patřej.

Dělal jsem nějaké ukázky kódu k našemu python SDK a když došlo na clustering, zjisti jsem, že to občas uloví hezký věci, tak to nechávám běžet na okně přes noc, nebo víkendy a pak data občas proženu tím skriptem a on vytahá zajímavý clustery.

Tady je pak více obrázků,
https://dejvice.cz/edison/castice/[https://dejvice.cz/edison/castice/]
To inkriminovaný rozbití je v 21.12.06 vpravo a je tam v záhlaví vidět, že cluster má 1500 px a v čipu se deponovalo 60 MeV. Je tam i link na txt s datama.
Ještě jedno rozbití je 21.11.29 vlevo
Na prvním obrázku je pak ještě sada fleků od spectral imaging, kde z 1 clusteru vznikne 1 pixel. Tohle je čínskej zářič z Ali po asi hodině svícení na čip z 5 mm. Obrázky pro různá pásma, je vidět jak alfy ztrácejí energii cestou vzduchem.