Re: Akumulace do supravodivé cívky (FVE - základní poznatky)

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Leden 7 19:22:25 CET 2022

Já si myslím, že je to už nějakou dobu technicky možné je:

Supravodivá prstencová cívka o průměru v řádu 1 km, proud řádu 1 kA, počet
závitů, aby pole ve středu prstence bylo v řádu 1 T. V tunelu pod nějakou
CHKO, kde stejně nikdo nesmí bydlet, aspoň tam nebude nikdo chtít stavět na
černo:-)

Hustota energie je 1/2B2/μ0

1/μ0 je docela dost: 1/(4 pí * 10-7) = 795 774 = asi 0,8 * 106

Ještě k tomu km3 má 109 m3

Takže 0,5 * 0,8 * 106 * 109 = 0,4 * 1015 J/km3 = asi 111 GWh

(jsem zvědav, zda ty exponenty přežijou odeslání)

Trochu problém je, že je to zároveň cca stejně kt TNT, tedy menší atomovka.
Jenže rozložená do 3 km tunelu, takže exploze z toho nebude, max. prýštící
lávové "prameny".

A když se závity vhodně oddělí, udělá se elektronika, která zajistí rychlé
obejití poškozeného úseku, tak si myslím, že se dá celkovému quenchi
zabránit.

A jsem si jist, že je to mnohem levnější, než třeba ITER. Klidně i s více
pokusy končícími lávou.

PH

---------- Původní e-mail ----------
Od: ajtservis <info na ajtservis.cz>
"sakra ! a kde by se ta akumulace vzala ?
NENI a PROSTE NENI !! je to jen smecko :-(.
jsme snad technici, tak uvazujme.
t.

"