Elektrocentrala

Sobota Únor 26 14:51:26 CET 2022

hmmm to je zajímavá myšlenka. Je to asi podobné, jako porovnání TČ a
uhlí. Topit tepelným čerpadlem (vzduch-voda s COP 3) elektřinou z uhelné
elektrárny je stejné, jako topit uhlím. Co ztratíme na účinnosti
elektrárny, kde 2/3 tepla jde do chladících věží, to zase zpátky nažene
TČ. U TČ zem-voda, nebo u toho mého voda-voda s COP 4-5 dostaneme toho
tepla o něco víc, než při spálení toho uhlí. Kdesi jsem četl, že
nejúčinnější výroba tepla by byla spalováním plynu v turbínce, která by
vyráběla elektriku a tou elektrikou by se pohánělo TČ. Pro vytápění se
využijí ty 2/3 tepla ze spalování plynu a z té 1/3 co se přeměnily na
el. energii, se v TČ vzduch-voda udělá trojnásobek - tedy ve výsledku
dostaneme 5/3 tepla oproti prostému spalování. Gréta by sice jásala, ale
jinak na to, jak složité by to bylo, je výsledek nic moc.

Ostatně pamatuju, jak se jednoho času bájilo o "lehké energetické
jednotce" kde by se plyn spaloval místo obyč. hořáku v turbínce a
vyrábělo by to elektriku. Taková kogenerace v malém. Pohledem do Google
jsem se ujistil, že ta myšlenka tenkrát zapadla úplně dokonale. Strýček
o tom nenašel vůbec nic.

Anděl