Re: [OT] Osobní nízkotlaká barokomora

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Únor 8 21:11:17 CET 2022


No nějaká kulišárna tam možná přece jen bude.
Nakonec tak jako to lítání s krví nasycenou dusíkem po předchozím potápění.
Což jistě nemusím říkat zrovna Vám, který jste pod vodou možná skoro víc 
než nad ní, navíc jistě v pořádných hloubkách.

Nějak neumím domyslet, co udělá snížení tlaku s člověkem s hypertenzí. 
Poklesne jeho vysoký tlak stejně jako okolní tlak? Hraje se zde taky 
jenom na přetlak nad okolním tlakem?
A jak rychle umí tělo zareagovat na změnu tlaku do mínusu?

PL

********************

Dne 8.2.2022 v 6:54 Aleš Procháska napsal(a):
> Jasně, asi by to nebylo úplně vhodné do letadla, tam bych spíš doporučil kyslík. Lidské tělo v podstatě nemá způsob jak "poznat" okolní tlak (v určitém rozsahu a s výhradou prudké změny tlaku) a funguje na parciální tlaky, takže když se dodrží parciální tlak kyslíku, ve výsledku je to ekvivalentní umístění pacienta v normálním atmosférickém tlaku.
>
> Aleš Procháska
>
> -----Original Message-----
> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
> Sent: Tuesday, 8 February, 2022 00:39
> To: hw-list na list.hw.cz
> Subject: Re: [OT] Osobní nízkotlaká barokomora
>
> Díky za info.
>
> Tohle jsou opravdové barokomory, umožňující použít slušný tlak.
> Proto asi budou buď malé (a tedy nekomfortní pro delší pobyt pacienta při vědomí) nebo velmi těžké.
>
> Pro vyrovnání tlaku v letadle by ale stačila komora s přetlakem do 0.3bar, s rezervou třeba do 0.5bar.
> A ta už by mohla být z lehčích materiálů a tedy prostornější a lehčí.
>
> PL
>
> *********************
>
> Dne 7.2.2022 v 21:21 Aleš Procháska napsal(a):
>> Mobilní barokomora pro jednoho ležícího pacienta existuje. Dokonce je pro ni standardizována "NATO příruba", která umožňuje přemístění pacienta pod tlakem z mobilní komory do stabilní. Například hliníková přenosná komora Dräger pro jednoho ležícího pacienta ("přenosná" je nutné brát s rezervou, míní se tím, že ji uzdvihne šest statných chlapů), těch je v ČR několik, pak je tady k dispozici několik komor mobilních (na Tatrovce nebo V3S a jedna v ISO kontejneru), výroba nejčastěji Dräger, Haux a Vítkovické železárny. Většinou je mají vojáci, hasiči, policajti, ale je i pár soukromých.
>>
>> Ty skládací komory existovaly také, ale nevím, jestli se dají ještě někde najít. Siebe Gorman dělal skládací (prstence do sebe teleskopicky zasunuté), existovala i komora textilní (spíš z tlustých popruhů, výrobce nevím).
>>
>> Typický maximální provozní tlak mobilních komor je 6 až 10 barů, bývají vybavené kyslíkovým dýchacím okruhem, třísvodovým EKG, telefonem a podávací komůrkou.
>>
>> Aleš Procháska
>>
>> -----Original Message-----
>> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
>> Sent: Sunday, 6 February, 2022 20:03
>> To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
>> Subject: [OT] Osobní nízkotlaká barokomora
>>
>> Jedno páteční téma.
>>
>> Povídal prezident Zeman, že by se ještě rád podíval do Číny. Ale má zakázáno cestování letadlem.
>> Předpokládám, že je to kvůli tlakovým změnám. Zrychlení při startu a přistání asi nebude nijak škodlivé.
>>
>> To se nedělá nějaká osobní nízkotlaká barokomora, ve které by se dal udržovat běžný tlak v prostředí s nižším okolním tlakem?
>>
>> V letadle se udržuje tlak na úrovní nějakých 3000 m.n.m. Takže tam chybí proti normálnímu tlaku nějaké 0.25-0.3 baru.
>>
>> Když vezmu nějaký cvičební balón nebo disk a šlápnu na něho, tak při své váze a ploše chodidel v něm udělám přetlak kolem 0.2 bar.
>> A to je celkem tenká guma.
>>
>> Takže udělat nějakou větší gumovou kouli, třeba vyztuženou nějakými skelnými nebo uhlíkovými vlákny,  a v ní udržovat běžný tlak (tedy přetlak do 0.3 bar) by nemuselo být nijak nemožné.
>> A kdyby to bylo gumové, tak by to bylo i snadno transportovatelné do letadla.
>> Tlakového vzduchu je v letadle dost, tak pak už jenom nějaký tlakový regulátor a letíme.
>>
>> PL
>>



Další informace o konferenci Hw-list