RE: [OT] Osobní nízkotlaká barokomora

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Pondělí Únor 7 21:21:22 CET 2022


Mobilní barokomora pro jednoho ležícího pacienta existuje. Dokonce je pro ni standardizována "NATO příruba", která umožňuje přemístění pacienta pod tlakem z mobilní komory do stabilní. Například hliníková přenosná komora Dräger pro jednoho ležícího pacienta ("přenosná" je nutné brát s rezervou, míní se tím, že ji uzdvihne šest statných chlapů), těch je v ČR několik, pak je tady k dispozici několik komor mobilních (na Tatrovce nebo V3S a jedna v ISO kontejneru), výroba nejčastěji Dräger, Haux a Vítkovické železárny. Většinou je mají vojáci, hasiči, policajti, ale je i pár soukromých.

Ty skládací komory existovaly také, ale nevím, jestli se dají ještě někde najít. Siebe Gorman dělal skládací (prstence do sebe teleskopicky zasunuté), existovala i komora textilní (spíš z tlustých popruhů, výrobce nevím).

Typický maximální provozní tlak mobilních komor je 6 až 10 barů, bývají vybavené kyslíkovým dýchacím okruhem, třísvodovým EKG, telefonem a podávací komůrkou.

Aleš Procháska

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
Sent: Sunday, 6 February, 2022 20:03
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: [OT] Osobní nízkotlaká barokomora

Jedno páteční téma.

Povídal prezident Zeman, že by se ještě rád podíval do Číny. Ale má zakázáno cestování letadlem.
Předpokládám, že je to kvůli tlakovým změnám. Zrychlení při startu a přistání asi nebude nijak škodlivé.

To se nedělá nějaká osobní nízkotlaká barokomora, ve které by se dal udržovat běžný tlak v prostředí s nižším okolním tlakem?

V letadle se udržuje tlak na úrovní nějakých 3000 m.n.m. Takže tam chybí proti normálnímu tlaku nějaké 0.25-0.3 baru.

Když vezmu nějaký cvičební balón nebo disk a šlápnu na něho, tak při své váze a ploše chodidel v něm udělám přetlak kolem 0.2 bar.
A to je celkem tenká guma.

Takže udělat nějakou větší gumovou kouli, třeba vyztuženou nějakými skelnými nebo uhlíkovými vlákny,  a v ní udržovat běžný tlak (tedy přetlak do 0.3 bar) by nemuselo být nijak nemožné.
A kdyby to bylo gumové, tak by to bylo i snadno transportovatelné do letadla.
Tlakového vzduchu je v letadle dost, tak pak už jenom nějaký tlakový regulátor a letíme.

PL
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list