Re: Radio Jove - kondenzátory

Pátek Prosinec 30 20:25:56 CET 2022

Jen tak ze zvědavosti jsem kouk na datasheet toho TA7368, bohužel tam
nemají vnitřní schema. Jde o možné zkreslení TID, které vám v tomto
případě sice ve zvuku nevadí, ale mohlo by to rušit vstup přijímače.
Byly doby, kdy se říkalo, že elektronky hrajou líp než tranzistory a
nikdo nevěděl proč. Dokud se nepřišlo na to, že za to může TID. Za
socíku tátovi chodil Technical review od Bruel&Kjaer. Tam o tom psali a
bylo to zajímavé. Takže koncový stupeň s ošizeným klidovým proudem (nebo
úplně bez) je buzený rychlým budičem, který se snaží co nejrychleji
přeskočit jeho pásmo necitlivosti. Na výstupním napětí vznikne zub, ale
zpětná vazba to dotáhne tak, že čára pokračuje dál úplně přesně. Ten zub
má tak malou plochu, že se na harmonickém zkreslení projeví zcela
zanedbatelně. Ale v tom zubu jsou vymazány vysoké kmitočty, dochází tím
k jejich amplitudové modulaci a výšky jsou nečisté.

Uváděli tam tehdy zásady, jak zabránit vzniku TID. Takže zesilovač musí
být lineární i bez zpětné vazby, koncové tranzistory musí mít klidový
proud. TID se pozná především testem na TID, tedy obdélník o nízkém
kmitočtu a k němu přidaný sinus o vysokém kmitočtu. Pokud ten sinus na
hranách obdélníku mizí, je tam vnitřní limitace a je tam TID. Taky se to
pozná podle toho, že směrem k vyšším kmitočtům se harmonické zkreslení
zvětšuje a při zvětšování zpětné vazby se dá najít kmitočet, nad kterým
se zkreslení taky zvětšuje.

Proč jsem si na to vzpomněl - myslel jsem si,  že když se o tom takovou
spoustu let ví, že to mají všechny současné zesilovače vychytané. Dělal
jsem přítelkyni reprodoktory do stropu do koupelny a dával jsem tam
zesilovač s TDA2030. Měl jsem tam trochu divočejší korekce pro
kompenzaci úbytku výšek a hloubek těch repráků. Zakmitávalo mi to cca na
2 MHz, ale vždycky jen za průchodem nulou. Zpětnou vazbu jsem změnil,
aby byla stabilní, ale zůstal tam zub dlouhý 0,4 us. Taky v
charakteristikách v datasheetu je vidět, že směrem k vysokým kmitočtům
se zkreslení zvyšuje, podobně jako u toho TDA7368. Netvrdím, že to nutně
musí rušit až na 20 MHz, ale bacha na něj. Možná to původní zapojení s
tranzistory s klidovým proudem a s dobrým audio operákem by na tom bylo
líp, ale nevím. Každopádně je odzkoušené, že to s tím funguje dobře.

Anděl