OT historicke paralely (8051)

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Sobota Srpen 20 10:03:54 CEST 2022

> Aj ja som sa pokusal najst Teslacku '51 a nasiel som - u seba doma.

Hm, zaujimave. Najma ta bezokienkova keramika, skutocne je to efektne
puzdro. Dakujem.

Skoda, ze nemaju timestamp. Tipujem, ze prisli prilis neskoro aby nejako
zasiahli do behu dejin.

> 8031: bez
> 8051: PROM
> 8751: EPROM

Nie celkom. Aby som citoval povodny zdroj
(http://www.bitsavers.org/components/intel/8051/8051_Microcomputer_Preliminary_Architectural_Specification_May80.pdf
vsimnite si - preliminary, este oznaceny ako "MCS-48 Architecture
Enhanced" aby ulahcili prijatie existujucimi uzivatelmi - napokon je to aj
do znacnej miery pravda a existoval aj "prekladac" z '48 do '51 asembleru):
8031  - Control Oriented CPU With RAM and  I/O
8051  - An  8031  With Factory Mask- Programmable ROM
8751  - An  8031  With User Programmable/Erasable EPROM

Standardom oznacovanym 8051 teda v tom case boli mask ROM.

8031 boli obvykle "nepodarene masky" - ten program nebol nijako zamknuty a
dal sa precitat. V niektorych datasheetoch bolo na to aj upozornene.

PROM t.j. EPROM puzdrene do plastu bez okienka boli rovnako znacene ako
8751. Sposob puzdrenia Intel znacil prefixom, ale to sa pouzivalo len ako
objednavacie cislo, t.j. sa to v manualoch a podobnych materialoch prilis
neobjavovalo.

(Neskor, pri "vylepsenych" variantach '51 Intel presiel na mierne iny druh
znacenia, kde maskROM boli znacene ako 83xx
http://www.efton.sk/sk/rd2sk.pdf - mimochodom som pri hladani tohoto
narazil aj na http://www.efton.sk/sk/mcuplusminus.htm :-) ).

Intel povodne vobec nemienil robit PROM verzie, tie EPROM verzie boli
urcene len na vyvoj s cielom vysledny binar potom vyrabat ako maskROM. Tie
PROM prisli neskor, a na prekvapenie Intelu bol po nich obrovsky dopyt od
malych firiem, ktore chceli vyrabat male a relativne lacne zariadenia bez
externej pamate. Vtedy si jeden zamestnanec Intelu menom George Perlegos,
ktory pracoval na vyvoji EEPROM, dal 1 a 1 dokopy, odisiel a zalozil firmu
Atmel kde zacal vyrabat prave pre tuto skupinu zakaznikov '51 s FLASH... a
zvysok je uz historia.

wek