Re: OT Elektrokoloběžky - odbuzení motoru

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Čtvrtek Srpen 11 13:51:24 CEST 2022


Proud procházející vinutím je v prvním přiblížení dán jeho odporem a 
rozdlem indukovaného a napájecího napětí.
A indukuje se klasicky podle vzorce U = B.v.l tedy napětí je úměrné 
součinu budícího pole, rychlosti pohybu (v motoru obvodová rychlost) a 
kolmé aktivní délky vodiče. Např. u modelářských motorů se uvádí 
parametr kv = počet ot/min na V napájecího napětí.

Když je elektricky buzený motor, lze snížit budící pole, čímž indukované 
napětí klesne. Např. klasická tramvaj má motory se sériovým buzením, 
které toto dělají přirozeně, tedy jak klesá proud, klesá buzení a tím 
proud klesá pomaleji. Ale při určité rychlosti to už nestačí, tak se 
sepnou nějaké stykače, které paralelně k budícímu vinutí připojí odpory 
a tramvaj může dál zrychlovat. To je typické odbuzení.

Jak to implementuje výrobce vaší kolběžky, která má asi permanentním 
magnetem buzený BLDC motor, nevím. Ale asi by se dalo hrát s nějakým 
jakoby nesprávným časováním spínání, možná to musí obsahovat doby se 
zkratem.

PH

Dne 11.08.2022 v 13:04 Aleš Filip napsal(a):
> Když už jsme u těch koloběžek. Koloběžka s 36V napájením a 350W 
> motorem se nerozjede na víc, než 33km/h, s klesajícím napětím baterie 
> tato rychlost klesá.
> V programu na úpravu parametrů je volba SpeedBoost. Ta, když se zapne, 
> tak umí "odbuzovat motor", a tím se ještě o něco zvýší ta maximální 
> rychlost. Autor ale nedoporučuje to používat, že by mohlo dojít k 
> poškození řídící jednotky - vybouchají FETy.
> Co je to odbuzení motoru?
> Dá se nastavit, při jaké rychlosti to má začít odbuzovat, proud Imin a 
> Imult multiplier x/4096.


Další informace o konferenci Hw-list