OT: jak sundat lepidlo ze zbytku stare lepici pasky z plastovych oken

David Obdržálek David.Obdrzalek na mff.cuni.cz
Pondělí Srpen 8 22:08:34 CEST 2022

Perchloretylen a trichloretylen jsou dobré na sundání lepidla ze skla nebo kovu,
když se nejdřív strhne lepenka. Ale je to taková matlavá práce. Navíc se jeden z
nich už ani běžně neprodává, teď nevím, který, ale to je fuk.

Za mě je zdaleka nejlepší odstraňovač samolepek limonen. Funguje skvěle a vůbec
nesmrdí, ba naopak příjemně voní po citrusech. To doporučuju do té lékárničky!

Funguje ale jen pokud se tekutina dostane k lepidlu, čili buď strhnout samolepku
jakkoli a čistit hadrem lepidlo, anebo, to je podle mě mnohem lepší, nechat
samolepku mírně nasáknout a pak sundat papírem i s lepidlem. Na matné papírové
nelaminované samolepky ano a skvěle, na lesklé samolepky někdy, na plastové
samolepky a izolepy v podstatě vůbec, to se musí strhnout a čistit lepidlo. Na ty
papírové stačí jen fakt kapka, tak, aby se samolepka viditelně nasákla, na běžné
papírové samolepce se to rozprostře nádherně. Pak počkat pár minut a samolepka se
sundá i s lepidlem, jako kdyby tam nikdy nebyla. Čas těžko říct, ale tak, aby to
nebylo mokré, protože pak se sundá jen papír a lepidlo zůstane. Když se to neuspěchá
a počká se dobře dlouho (až jakby "sakra zapomněl jsem") tak se sundá samolepka
celá.
Naprosto nefunguje na vodou ředitelná lepidla (často třeba na zelenině, dobře se
poznají podle "proužků na lepidle").

Zatím jsem nenarazil na povrch, který by to poškozovalo. Dokonce se s tím dá sundat
samolepka i z kartonu, i když pak to tam obvykle zůstene trochu vidět a někdy se
nesundá všechno lepidlo (ale samolepka je pryč, což může být ten hlavní cíl, třeba u
krabice, která má být znovupoužitá na balík a je potřeba sundat samolepku
předchozího dopravce).

Kupoval jsem ho před mnoha lety v Brně litrovou flašku a pořád mám zásobu i přes
poměrně časté používání. http://www.fima-brno.cz/cz/index.php/page/23.html

D.O.