Re: Délka prutové antény

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Úterý Duben 26 12:10:10 CEST 2022

Dodnes jsem žil v tom, že pro příjem je ideální lambda/4, pro vysílání
lambda/2. Jestliže Rx i Tx probíhá ze/do stejné antény, musím zvolit vhodný
kompromis, což je právě ta 5/8. Vzhledem k tomu, že posledních třicet let
jen tu a tam poslouchám, tak se mi to přesvědčení ani nijak neodrazilo v
praxi, protože na Rx stejně tahám jen tolik drátu, kolik se mi kolem baráku
vejde :)

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: "Petr Zapadlo" <zapik na email.cz>
To: <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Monday, April 25, 2022 8:35 PM
Subject: Délka prutové antény

Zdravím,

právě tu poslouchám přednášku na kurz operátora lodní vysílačky (cca
160MHz) a v technickém minimu zde přednášející madam vehementně tvrdí,
že že prutové antény jsou zásadně lambda/2 a ve stejném duchu doporučuje
nouzovou anténu - a to oholit koax v délce lambda/2.

Což je jednak proti teorii kterou si pamatuji z antén - prostě lamda/2
má na konci kmitnu napětí a tudíž přímé napájení z koaxu de fakto není
možné a používají se hlavně lamda/4, protože jsou tudíž napájené
proudově = z nízké impedance neb při patě je kmitna proudu.

A i praxe bývalého radioamatéra říká něco jiného.

než j začnu prudit že vykládá nesmysly, tak se chci ujistit, že že nemám
já nějaký úlet v myšlenkových pochodech.

Dík za potvrzení :-)

Petr