SIGSALY

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Duben 6 09:00:15 CEST 2022

Hm zaujimave. Ze ta GSM kompresia nebola vycucana z prsta, to mi bolo
jasne, ale ze to siaha az tak daleko, to som netusil.

> Viacmenej uplne prva aplikacia kde sa hlas analyzoval a kodoval (nie
> vzorkoval).

No praveze ani celkom nie, ved je to na konci toho clanku z
cryptomuseum.com ukazane, ze to uz bola existujuca vec v 1939. Teda aspon
ta syntezujuca cast; ta analyzujuca je "len" inverzia tej istej myslienky.

Najfascinujucejsie na tom je to, ze na tom ta operatorka vie "hrat".

A v konecnom dosledku sa v tom sigsaly tie jednotlive elementy vzorkuju,
vlastne asi to je prave primarny prinos tohoto geretu.

> Este neboli vymyslene clock recovery techniky zo signalu.

Nie je to tam povedane (ako vzdy, najzaujimavejsi nie je ani tak princip
ako tie detaily okolo, ktore nikdy nie su povedane), ale podla mna na 99%
ten clock recovery tam bol - len vo forme operatorskeho zasahu
("dotiahnutia") na zaciatku a mozno aj pocas prenosu.

Inak jeden z tych detailov, co pokladam za fascinujucie, je pouzitie
relatkoveho stroja ako zdroja PRNG pre testovanie a menej dolezite prenosy.

> Jen nevím, proè ta gramofonová deska byla jen na jedno pou¾ití. Ten
> systém byl tak slo¾itý, ¾e by to nepøítel stejnì nedal dohromady, aby to
> dokázal de¹ifrovat.

Tu na vysvetlenie staci jedno slovo: Enigma.

wek