RE: Re: OT Výkon jaderného odpadu v ÈR

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Úterý Duben 5 07:29:03 CEST 2022

Pravda v supermarketech detektory nejsou, ale v nekterych castech republiky bez papiru o mereni radonu není stavebni povoleni / kolaudace.

Ostatne jednou jsem posilal hezky priklad o tom o cem si ted povídáme a jehož jsem byl osobne ucastnikem.

	"Poblíž průzkumného ložiska uranu měla paní rodinný domek. Chtěla si vylepšit cestičku k němu a místo bláta tam mít alespoň štěrk. Takže oboustranně výhodná transakce, hlušina co je nad rudou se musí odtěžit a někde se jí rozumně zbavit. Ten štěrk co dostala byl poctivě změřený a byl bez jediné stopy uranu či jeho dalších radioaktivních průvodců. Takže paní měla svoji cestičku, chlapi nějakou pozornost. Pak ale nastalo peklo, paní ruplo v bedně, že ta cestička v noci svítí. Nechala to celé vybagrovat, z lomu poblíž navézt štěrk a byla v pohodě. Když jsem tam asi po půl roce byl a chlapi to komentovali ať se té cestičce radši vyhnu. Při dotazu proč? mi odpověděli, že radiace mají v práci dost a nasbírat ještě něco tam, tak taky můžou být přeřazeni na míň placenou práci (já dozimetr povinně nemusel mít, i když někdy jsem si ho bral, ale ne filmový ale takový elektrostatický co se dal odečítat průběžně). Tak jsem nelenil a vydal jsem se tam s měřičema záření. A v podstatě jsem je ani nemusel zapínat, geolog  rozhodně nejsem, ale to co tam měla na cestičce byla docela slušná uranonosná ruda a podle měřáků obstojně "svítila". Zda ji to někdo udělal z toho lomu úmyslně, či to byla náhoda raději nemá smysl spekulovat."

Radek (benedikt2hw.cz)