RE: OT Netopýři

konference na vojtek.biz konference na vojtek.biz
Pondělí Září 13 14:56:00 CEST 2021

Ono taky dost záleží na druhu netopýra.

Tuším, že Vrápenec malý má tu sono už hodně vysoko, něco přes 100 kHz

Jeden druh už nevím který, má naopak frekvence na hranici slyšitelnosti lidského ucha (mladého)

J.V.

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Pavel Hudecek
Sent: sobota 11. září 2021 16:17
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: RE: OT Netopýři

Nezdá se mi, že by netopýr žijící ve městě neměl zkušenosti s uzavřenými prostory s rovnými stěnami. Pochybuji, že tu pro ně máme dostatek klasických jeskyní, takže spí někde na půdách apod. Ale těžko říct.

Rozhodně ale normálně slyším nějaké parazitní produkty toho jejich sonaru a kdyby ne já, tak kočka slyší do 50 nebo 70 kHz (zdroje se rozcházejí). Ještě je teda možný, že to v místnosti používá hodně potichu.

Zvláštní bylo, že ten netopýr v každý místnosti prakticky pořád lítal v takový osmičce s nejvzdálenějšími body jedním v osvětleném rohu u stropu a druhým přes tělesovou úhlopříčku místnosti naproti dole.

PH

Od: Vláďa Anděl <mailto:vaelektronik na vaelektronik.cz>

Mysím že ten sonar používal celou dobu, jinak by narážel do zdí. Odraz od skla je pro něj asi problém, protože pokud není kolmo ke sklu, ten odraz jde jinam a to sklo opravdu nevidí. Pak ale nevidí velký rozdíl mezi sklem a dírou ven. Občas tam asi nějaký odraz zaregistuje a navíc od větší plochy, na to asi taky není zvyklý. Co jsem postřehnul z filmů o ponorkách, mají nějakou databázi odrazů (nebo zachycených hluků) a to, co zachytí, se snaží porovnáváním někam zařadit.

Netopýrovi nejspíš chybí zkušenost s uzavřenou místností, kde jsou mnohočetné odrazy a ozývá se mu to ze všech stran.

Ostatně ohledně prostorové akustiky - DSP v naší hlavě dokáže ze zvuku v místnosti ve vzdálenosti větší, než je poloměr dozvuku, odseparovat odrazy a vytáhnout ten první, přímý signál. Funguje to dobře i u stereo záznamu poslouchaného na sluchátka. Ale mono záznam poslouchaný přes reprák umístěný v místnosti, často dál než je poloměr dozvuku, je z hlediska srozumitelnosti průšvih. Míchají se tam odrazy z obou místností a navíc bez prostorové lokalizace.

Anděl

Včera mi do bytu vlítnul netopejr. Myslel jsem si, že zapne sonar a hned zas zmizne. Ale nezapnul a motal se tam půl hodiny, choval se stejně jako můry, jen teda do zdi přímo nenarážel. Mnohokrát prolít okolo okna, ale nic, vždycky se zas otočil do osvětlené části místnosti. Kočka ho několikrát málem chytla, navíc se naučila skákat metr nad šplhací strom a po přemetu se zas chytit bez spadnutí:-)

Ale dokud jsem ji nepřines do předsíně, kde lítal, tak o něm nevěděla, takže sonar asi pouští jen ve tmě, nebo při lovu?