Re: Měření na horní šíně (aneb megazdroj na pikoampéry z listovice)

Jaromir Sukuba jarin.hw na gmail.com
Středa Září 1 21:31:21 CEST 2021

A2 je vykonovy zosilnovac s prepinatelnym prudovym obmedzenim. Q11-Q14
su kaskodove tranzistory ktore napatovo odlahcuju Q15/Q16. Q7/8 robia
prudovu limitaciu, Q9/10 a Q17/18 s prilahlymi odpormi pripanaju
hodnotu prudoveho obmedzenia. Zosilnovac je napajany +-160V, stred
tohto napajania je vykonova zem, oznacena ako HVG, a pripaja sa na
jednu vystupnu svorku (FORCE_LO). Vystup zosilnovaca je pripojeny na
analogovu zem (obycajny symbol GND na doske A1); zosilnovac je riadeny
napatim ktore je privedene medzi jeho vstup (AMP_IN) a analogovu zem.
Toto riadiace napatie je zhruba +- niekolko voltov a je vztiahnute
voci analogovej zemi. Tymto riadiacim napatim sa meni potencial na
jeho vystupe, teda potencial analogovej zeme voci HVG. Z pohladu
analogovej zeme sa zosilnovacom pretahuju zdroje +-160V tak, aby na
FORCE_LO bola hodnota aku si nastavim, minus ubytok na meracom shunte,
ktory je zapojeny od vystupu zosilnovaca (ktory je totozny s
analogovou zemou) na vystupnu svorku SMU - FORCE_HI. Tym padom na
vsetky tieto napatia (merane aj riadiacie) stacia obycajne operaky s
napajanim +-15V okolo analogovej zeme.
Takze, obidva vyvodu shuntu su blizko analogovej zeme - tie sa privedu
do diferencialneho zosilnovaca aby sa ziskala informacia o prude. S
meranim napatia je to zlozitejsie - FORCE_HI je blizko analogoveho
zemneho potencialu, ale FORCE_LO nie je (je na HVG); napatovy rozdiel
sa da preklenut odporovym delicom (R28/29 na A1), ale nemozno ho
zapojit priamo medzi vystupne svorky, lebo by nim pretekal
neakceptovatelny prud. Preto je oddeleny operacnym zosilnovacom (U11
na A1) ktory je napajany z +-15V ktore sedia na HVG potenciali.
Este je tu jedna zem, digitalna, ktora je od ostatnych plavajuca,
napajana z dalsieho vinutia transformatora a este je aj mimo
sekundarneho tienenia. Ta je u vsetkych digitalnych dosiek (D1..D3)
spolocna a oznacena GND. Typicky sa pohybuje blizko potencialu PE v
zasuvke, ked je SMU pripojene USB kablom k PC.
Tolko k vysvetleniu zemi. Skus si to nakreslit podla toho popisu. Cely
ten princip nema daleko ku klasickym konceptom napajacich zdrojov s
plavajucim riadenim, pozri sa trebars do HP zurnalu 07/1962
https://drive.google.com/file/d/1doW5bSY-I8XbXr_vM3KBnS0R7LEJ9n5g/view?usp=sharing
len je trochu rozsireny.

J.

st 1. 9. 2021 o 18:20 František Burian <BuFran na seznam.cz> napísal(a):