PVE ma mori?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Říjen 25 05:35:03 CEST 2021

> Na plovoucí FVE bych asi neviděl nic problematického. Pak je tu ještě
> novinka, solár nad polem: Momentálně to prý vychází na snížení
> zemědělského výnosu o asi 30 %, ke kterému se ale přidá cca
> dvojnásobný příjem z energie.

Kdyby se zespodu těch solárů natáhly troleje, tak by ta zemědělská
technika mohla jezdit ala trolejbusy. ;-)

> V případě tý Sahary už před delším časem Technet referoval o výzkumu,
> ze kterého plyne, že velké soláry na Sahaře by vedly k dalekosáhlým
> katastrofický následkům ohledně změn směru větrů a přenosu srážek.

A věříte tomu? Nebyl to zase článek s výpočty typu středoškolské fyziky
se zadáním "pokryjeme soláry Saharu"?
V praxi by se jistě pokryla jen nepříliš velká část. Množství energie,
dopadající na Zemi, je proti naší spotřebě mnohonásobné.

Ale je fakt, že jsem obecně nedůvěřivý. Takže třeba nevěřím dokonce ani
tomu, že vzestup hladin moří o 2mm pozabíjí všechny Polynézany.

Samozřejmě pěkné problémy na té Sahaře by byly nejen s politickou
nestabilitou, ale i s vysokou teplotou, což soláry zrovna nemilují. A s
prašností. Chtělo by to namontovat smetákové stěrače s ofukem.

Mimochodem - jak je to s tepelnou bilancí takového soláru na Sahaře?
Bude kladná nebo záporná?
Část energie se sice přemění na elektriku, ale zase povrch soláru je asi
tmavší než písek, takže toho tolik neodrazí zpět do kosmu.

> Na druhou stranu, jako příznivci čistého vzduchu by mi nevadilo, kdyby
> spalovací auta do měst běžně nesměla. Nebo kdyby jízda ve městě byla
> zatížena kompenzačním poplatkem, který by šel přímo zdravotním
> pojišťovnám.

Ne zdravotním pojišťovnám, ale na hromadou dopravu zdarma.
Už jsem to několikrát psal (a vždy byl popliván): vysoké mýto za vjezd
do centra měst, z něho financovaná MHD.
Počítáno podle hmotnosti auta. 400kg na osobu by bylo zdarma. Takže
pokud pojede v autě 5 lidí, pojedou zadarmo. Pokud ale pojede třeba 1
člověk v těžkém SUV (dnes běžný stav), tak se pěkně prohne.
Pro místní by mohl být nějaký paušál (třeba 2 vjezdy měsíčně) zdarma.
Třeba pro nějaké přestěhování něčeho, velký nákup atd.
Pro dnešní šmírovací technologie pohlídat podobná pravidla je hračkou.
Včetně následné měsíčně elektronicky vystavené faktury.
Výnosy mýta do hromadné dopravy zdarma. Ale opravdu zdarma, ne jako je
to teď v některých městech, že je to jen pro místní a ještě se musí
vyřizovat nějaká průkazka.

PL