Kviz na piatok: co to je?

Zuffa Jan ZuffaJ na cgc.sk
Pátek Říjen 22 20:20:47 CEST 2021

DD,

Od ostatnych ucastnikov konfery mam jednu zasadnu vyhodu a to je ze som privod elektriny do cernu videl na vlastne oci (vdaka balu :)
To co je na fotke je displej ktory je pripojeny cez ethernet alebo bluetooth k elektromeru. Elektromer a vstupny istic je ta dvojposchodova budova napravo od vstupnej brany kde su aj tie obrovske sudy ktore plnia ulohu kompenzacnych kondenzatorov a rozne dalsie suciastky ktorych rozmery sa udavaju v metroch :)

j.

________________________________
From: Hw-list [hw-list-bounces na list.hw.cz] on behalf of balu [balu na k-net.fr]
Sent: Friday, October 22, 2021 3:06 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Kviz na piatok: co to je?

ano, takmer presne :-)

Pocas tych rokov v elektrotechnickom biznise som videl uz vsetko mozne. Uz je len malo veci, ktore ma este dokazu prekvapit, alebo zaskocit.

A jedna z veci, ktoru mam uz dlho na zozname bolo vidiet elektromer CERNu. Nemal som vobec ziadne predstavy ako sa meria energia na tejto urovni. Nieco obrovske a sofistikovane? "Obycajny" domaci elektromer s transformatormi? Proste som to musel vidiet. No a vcera vecer prisla ta chvila :-)

Stabiliny odber laboratoria je okolo 200 MW, plus pulzujuca zataz +100/-50MW s periodou 10-30 sekund. Mame vlastne filtre a obrovsky aktivny kompenzator, ktory kompenzuje ubytky napatia na privodnom 400 kV vedeni. Na mape je mini odbocka rovno z chrbticovej siete https://www.entsoe.eu/data/map/

Medzi CERNom a 400 kV sietou pretekaju obidvoma smermi stovky MVAr koli stabilizacii zataze a minimalizacii dopadu na europsku prenosovu siet. Rocna faktura za elektrinu je v rade 50-70 milionov Eur.

Fotky bohuzial nemozem dat na internet, ale na najblizsej listovici ukazem.

Krabica od topanok nainstalovana v zltom racku s nalepkou fakturacia https://www.landisgyr.eu/webfoo/wp-content/uploads/2012/09/7102000215_en-l-ZxQ-User-Manual.pdf

S niekolkymi farebnymi plombami, ktora generuje fakturu za 70 milionov Eur rocne. Tie cisla, ktore behali na displeji boli uplne fascinujuce, vyrez som poslal rano... 436 956,49 MVAr.h. 436 Giga. Neviem ci sa to pri odpocte kazdy rok nuluje. Je mozne, ze hej :-)

Na prednom paneli su aj dve ledky, s napisom 10000 impulzov/kWh a 10000 impulzov/kVArh. Myslim, ze ku nim museli dorobit specialny high speed budic, minimalne v ECL logike, ako sa pouzivaju na budenie komunikacnych laserov :-)))

Ach...

b.