Re: elektrizující rybníček

Úterý Říjen 19 16:33:02 CEST 2021

Možná jsem to přehlédl, ale taková zásadní otázka. Ten proud je
střídavý, nebo stejnosměrný? V principu tam může být obojí.
Stejnosměrný vlivem elektrochemického potenciálu, i když u malého
jezírka to asi moc nehrozí. Fólie má někde díru, je tam voda spojená se
zemí, ale v jiném místě (s jiným chem. složením), kde se ta dáma
dotýkala, vznikal tam článek. Ale tam budou řádově desetiny voltu a s
malým proudem. Pokud je v blízkosti DC elektrifikovaná trať a je to v
dosahu bludných proudů (i stovky metrů), ten rozdíl může být podstatně
větší.
Střídavý proud může vznikat vlivem vyrovnávacího proudu přes uzemění
domu, protože to čerpadlo je uzeměné. Celkem běžně jsem se setkal při
instalaci polarizovaných drenáží (zapojuje se ve městě mezi tramvajovými
kolejemi a třeba plynovým potrubím), že mezi elektrodou pro snímání
potenciálu potrubí, která je v zemi 0,5 m od plynové trubky a tou
trubkou je až 1V střídavého napětí.  Pokud je v blízkosti (stovky metrů)
vedení VN, VVN, je ten rozdíl ještě větší. To teda bylo mimo město,
trubka v zemi v souběhu s 500 m vzdáleným VVN vedením a mezi elektrodou
a potrubím bylo 6V.

Anděl