RE: elektrizující rybníček

Tomáš Koželuh mr.death na ipq.cz
Úterý Říjen 19 12:03:34 CEST 2021

To čerpadlo by mělo jít vytáhnout ven. Když se vytáhne, změní se něco? Nemůže být někde cestou poškozený přívod?

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Zapadlo
Sent: Tuesday, October 19, 2021 11:07 AM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: elektrizující rybníček

Zdravím,

přimotal jsem se k takové zvláštní situaci. Kamarádka má udělané na zahradě jezírko - vybagrovaná jáma a v ní položená tlustá plastová folie.  Jezírko je členité - kromě přibližně čtvercové hlubší části je v jednom rohu této čtvercové části připojena menší část kde je čerpadlo, které tlačí vodu do "potůčku" který přitéká do protilehlého rohu.

Onehdá mi říkala, že měla malý škrábanec na prstě a když byla v té hlubší části, kde plave a šáhla do prostoru kde je čerpadlo, tak cítila v místě rány lehké mravenčení. Podotýkám, že vyrobila vlastně "krokové napětí" - nohama byla ve vodě a rukou šáhla do té samé vody asi o metr dále.

Vzal jsem multimetr, na měřící šňůry přidělal asi 30cm holého měděného drátu a strčil do míst kde stála a měla ruku. Multimetr ukázal cca 0,2V a teklo tam asi 200uA - střídavých. Na stejnosměrném rozsahu multimetr prakticky nic neukázal.

když jsem přitáhl prodlužku (ze zásuvky končící ve stejném rozvaděči jako čerpadlo)  a měřil drát ve vodě proti kolíku, tak tam teklo asi 3mA
- to už se mi zdá docela dost.  Čerpadlo jsem vypnul proudovým chráničem (odpojí i modrý), ale proud zůstal stejný. čerpadlo je plastové a není zřejmé jestli nulák je v něm někde na něco připojen. Nicméně i kdyby nulák vedl vodivě do vody, tak jsem to měřil vůči stejnému nuláku v nejbližším rozvaděči.

Vodav jezírku je vlastně izolována vůči zemi plastovou folií  - bude tam nezanedbatelná kapacita, přece jen plocha je značně velká a i když dielektrikum není úplně tenké.

Žádné další elektrické zařízení tam nejsou.

Napadá někoho kde by se tam mohl brát takový velký proud (teĎ myslím voda vůči nuláku).?

Je nutno vodu v jezírku nějak "uzemnit"?

Jak případně ověřit bezpečnost  - z toho mám největší obavy

Díky

Petr